10/04/2023

MA Magic and Occult Science és a könyvklub

Pár napja ecseteltem (megint) a férjemnek, hogy a magyar boszorkányság és okkultizmus nem is létezik szinte (Helló Szeged!) és, hogy elég szegényes az egész, de azért indíthatnának egy boszorkányság, okkultizmus, pogányság, mitológia szakot vagy legalább egy kis képzést. Ma meg ez a cikk jött velem szembe, hogy Mágia mesterszakot indít az Exteri Egyetem. Na tessék. Nyilván megkerestem azonnal az egyetemet, sok mindent nem tudtam meg, ettől még az ötlet jó és az egy éves képzés lehet jó lesz, engem érdekelne, de most nem látom magam előtt, hogy egy évre elmegyek hobbizni Exterbe.
(Nem csak a pogány oldal érdekel. Vallástörténelmet és vallásfilozófiát is tanultam.)

Csak, hogy azért ne legyek olyan negatív a hazai dolgokkal kapcsolatban sem, megjelent egy könyv, amit szeretnék megvenni, mert jónak tűnik. 


Csodaszarvas, turul, bányarém, markoláb, garabonciás vagy prikulics. Ikonikus alakok a magyar mese- és mondavilágból vagy azokból a rémtörténetekből, amelyekkel dédszüleink ijesztgették a rosszalkodó gyerekeket.
Ezeket a lényeket gyűjti össze a Bestiarium Hungaricum, amely első ízben kísérli meg áttekinteni a magyar népi kultúra vonatkozó hagyományait, bemutatva annak legjellemzőbb szegmenseit. Az album 31 fejezete megannyi külön világ, sajátos, hiedelmekkel átszőtt népköltészeti univerzum.

A magyar hiedelemvilág lényeit Németh Gyula színes grafikái, P. Szathmáry István fekete-fehér linómetszetei és Magyar Zoltán néprajzi és kultúrtörténeti leírásai jelenítik meg. A Bestiarium Hungaricum e két kulturális közelítés: kép és szöveg szimbiózisa által válik igazán különlegessé.


Azt hiszem az én ízlésem az olvasás terén (is) inkább más. Fogalmazzunk így, hogy más. Indult egy könyvklub itt nálunk, aminek nagyon örültem. Lehetett szavazni mit olvassunk először. Sajnos erre könyvre szavaztak a legtöbben.


Úgy voltam vele, hogy nem fogok rögtön a borító és fülszöveg után ítélkezni, a könyvklub arra is jó, hogy kirántson a könyvolvasási komfortzónámból.
Elkezdtem olvasni és minden harmadik oldalnál felmorogtam, hogy nem, ilyen rossz nem lehet, ilyen nem létezik, ki ír ilyen nemlétező karakterekről és, hogy engedik ezt kiadni? Akkor ha fantasy kategória oké, de ezt az író valóságalapnak kezeli. 

Figyelem spoiler veszély! 

 A szőke hajú, kék szemű, izmos, sármos férfi egyedül él egy világvégi porfészekben (a háza tökéletesen van berendezve, cöh), mert összetörte a szívét valami nő és most nem akar nőt magának (életerős, fiatal férfi nem akar szexelni, aha, hát persze, ez is egy mitológiai lény). Közben ez a sármos, összetört szívű pasi, FIGYELEM, pitét süt! Ez a munkája, amit a nagymamájától tanult. Hát kész voltam. A szőke hajú, kék szemű, izmos, sármos pasik dinamikája nem ez. Meg azok a mondatok, amik a férfi karakter száján kijöttek... Ki írta ezt? A női karakter egy híres énekesnő, egy celeb...(ezt inkább nem is kommentálom).

Na és sajnos vagy nem sajnos, nekem az a véleményem, hogy ezt nem kellett volna kiadni sem, de legalábbis nem egy könyvklubba való. Mert mondjuk a könyvklubba jöhetnének férfiak is és ennek célnak is kellene lennie, de így nem fog egy férfi sem jönni, pedig engem nagyon érdekelne, hogy a férfiak mondjuk mit olvasnak, miért és, hogy hogyan értelmezik az olvasottakat. Tudom, hogy vannak nők, akik ezekben a könyvekben élik meg azt, amit amúgy egy férfitól kellene megkapniuk és akkor legyen már szőke, kék szemű, szuper izmos, borostás és beszéljen a szája nem létező mondatokat, de ennek a könyvnek se füle, se farka nem volt és ha sok ilyet olvas egy nő még elhiszi, hogy egy akármilyen pasi így viselkedik. Aztán a valóság meg csalódás és hát látjuk is, még a könyvklubba sem jönnek el. 

Végül beteg lett a kicsi és nem tudtam elmenni az első találkozóra, amúgy nagyokat hallgattam volna róla, hogy ne sértsek meg senkit, de biztos majd bedobom az ötlettárba, hogy lehetnének legalább fele arányban unisex olvasmányok, olyan könyvek, amiket mondjuk egy férfi is a kezébe mer venni.
Most a második könyv talán eggyel jobbnak tűnik, de nem vettem meg, mert nem akarok 12 hónap alatt, 12 olyan könyvet megvenni, amit szenvedve olvasok végig, ettől még el akarok menni a következő alkalomra ismerkedni meg könyvet csereberélni. Ez például jó dolog benne meg az is, hogy kisorsoltak ajándék könyvet, mondjuk annak az a címe, hogy Szerelmi betűvetés... de hát legalább ajándék.  

Volt egy ilyen kérdés, hogy ki, milyen
írókat szeret, akikért napokig képes lenne sorban állni aláírásért Az én szűkített listám: 

  • Lovecraft
  • Sir Arthur Conan Doyle, 
  • Tolkien, 
  • J.K. Rowling,
  • Dickens, 
  • Agatha Cristie, 
  • Winston Graham, 
  • Michael Ende, 
  • Diana Gabaldon 
  • Fekete István 
  • Szabó Magda,
  • Joe Nesbo  

Tudnám még folytatni a sort (Bukowskit például nem mertem beleírni) és ezt is csak ízelítőként írtam, az okkult dolgokat (bár van ebben a sorban is  okkult író ;)) ki is hagytam, így is szerintem olyan lista lett, ami így sem nem fog bejönni senkinek, pedig mind óriási író, akik értik a dolgukat... Amúgy értem a Brad Pitt vagy Chris Hemsworth egyedül él a porfészekben és pitét süt marketingjét is. Mondjuk így elképzelni nehéz, hogy Ryan Gosling a végeken cölibátusban búslakodik egy pitével. Jó abbahagytam. Nyugodtan kioszthattok, hogy gonosz vagyok és ez a könyv jó, mondjuk akkor sem hiszem el. :D

Közben a férjem felhívott, hogy közölje velem, hogy titokban megrendelte a Bestarium Hunkarikum könyvet, ami most jött meg és megy átvenni. Juhú. 

2 megjegyzés:

  1. Én pl csak fantasyt, science-fictiont és olyan történelmi könyveket olvasok, amikben ütik egymást. Pl Christopher Ruocchio Sun Eater series. Imádom, ha kéred, leírom miről szól. Sztem hamarosan ebből lesz sorozat a tvben. Aztán S.A.J Turney: ő ír reconquistát, meg vikingeset is. Christian Cameron: Killer of Men: ógörögök ütik egymás és a perzsák fejét. Oliver Henkel: alternatív történelem. Ezeket olvasom mostanában. Na ezt dobd be a könyvklubba!:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na, ebből a listából lehetne választani a könyvklubba, de szerintem senki nem jönne el. :D Mármint azok, amiket én szeretek is olyanok, hogy senki nem jönne el rá. :D Ezért kell a kommersz vonalat nyomatni jobban, de néha-néha el lehet térni, hogy mindenki kicsit megismerjen más műfajokat is.

      Törlés