10/12/2023

A Tea Útja

Sosem voltam egy nagy teás, de rászoktam, mert megláttam benne egy óriási lehetőséget. Többek között azt, hogy élettanilag nagyon hasznos és ezt ki kell használni, illetve mert a teázásban szerintem az egyik legjobb rész az a szertartás amivel elkészítem őket. Mielőtt újfajta teának valót veszek, mindig utána nézek mit tud, mire jó, mikor és miért érdemes használni és hogyan lehet elkészíteni. Ehhez nyitottam egy teázás receptfüzetet, abba írom bele az információkat. Tudom, hogy a neten minden fent van, de van annak egy bája, hogy lett teás receptfüzetem. Mindig szálas teákat veszek. A filteres is praktikus bizonyos helyzetekben, de én jobban szeretem a boszorkánykonyhámban a magam ízlése és víziója szerint összeállítani az aznapi teákat. A szálas teáimat a konyhaszekrény tetején, üvegekbe tárolom és már egészen szép gyűjteményem van, ráadásul jól is néz ki. 

Itt van az egyik nagy kedvencem a hibiszkusz tea, amit nagyon szeretek, de olyan savas, hogy óvatosan adagoltam mindig is, viszont rájöttem, hogy hogyan lehet máshogy is belecsempészni a napjaimba. Úgy szoktam csinálni, hogy leforrázok egy adagot és kiáztatom a kis teakészítő csészémben. Így "tisztán" nem iszom meg, hanem mint a málnaszörpöt úgy alkalmazom. A pohár aljába mehet egy kis hibiszkusztea és azt felhúzom vízzel. Mikor ráunok a vízre, akkor ez egy nagyon jó alternatíva. 



Ezt a lefőzött teavizet előszeretettel használom párolásra is. Például mikor csinálok lila hagymás-fokhagymás-édesburgonyát serpenyőben, olíván, akkor alá szoktam önteni pár kanállal a hibiszkusz teából és fedő alatt párolom pár percig az édesburgonyát. Pont jó íze lesz, enyhe, nem tolakodó gyümölcsös ízt ad és mivel télen drága az áfonya, amit szoktam tenni sokszor az édesburgonya mellé, ezért jó lesz hozzá a hibiszkusztea is. El is kezdtem kísérletezni ezzel a teában való párolással és van ehhez egy klasszikus fém pároló edényem meg egy pároló gépem is, de úgy gondolom lassan be kellene szerezni egy bambusz párolót. El tudom képzelni, hogy az sokkal másabb ízhatásra képes. 

Eddig főleg halat pároltam és különféle ízeket kevertem ki hozzá. Hol gyömbéres zöld teában, hol roobios teában, hol erdei gyümölcsöt teában pároltam a halakat. Kicsit talán rá kell kell érezni, melyik halhoz mi jó, de nagyon is megéri a kísérletezést. 

Szerintem még nagyon kezdő vagyok a teázás világában, de majd ebbe is belejövök. Szeretnék venni magamnak majd egy japán/kínai teaszertartáshoz való készletet és belemélyedni a teázásba, mert ahogy mondtam nem csak az íze és a hatás miatt érzem jónak, hanem erősen érzem a jótékony lélektani hatását. Nekem jó ideje az a véleményem, hogy el vagyunk távolodva az igazi élettől, nem érezzük, nem élvezzük kellően vagy inkább nem jól élvezzük. Teljesen felesleges dolgokkal vagyunk elfoglalva és nem látjuk az egyszerű, természet adta lehetőségeket. Egy teaszertartás szerintem nagyon menő dolog főleg, hogyha más engedi, hogy bevond ebbe és lesz egy közös élményetek. Azt nem mondom, hogy mostanában el tudok menni megtanulni a teaszertartás fortélyait, de itt van nekem jó barátom az internet és onnan ellesek dolgokat. Talán nem is a precizitás a fontos, hiszen nem vagyok japán, de már maga az a tény, hogy szertartást csinálsz belőle úgy látom érdekes, mert a barátnőim mind feliratkoztak teázni hozzám. Aztán még az is lehet, hogy angol öregasszony leszek a végére és minden délutánra jut egy kis pletyka a teák mellé. Mind a kettőnek látom értelmét. 

Meséljetek nekem, hogyha nagy teások vagytok, minden információnak örülök. 

10 megjegyzés:

  1. Én sajnos nem tudok rákattanni a teákra, viszont az nagyon megmaradt, hogy a kék zónás doksiban mondták, hogy az évtizedeken át rendszeresen fogyasztott gyógyteák is hosszabbítják az életet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, tényleg ez is benne volt. Én már előtte teáztam, de most intenzívebben rámentem. Az ivással mindig gondjaim vannak és a tea egy segítség ebben, hogy meglegyen a napi liter szám.

      Törlés
  2. Én nagyon szeretem a teát, nagyjából mindet. De tényleg, a "menzás" teától elkezdve a szertartás szerint készítettig mindegyiket. Nekem Belami ilyen belemélyedős típus, mint te, ő foglalkozott ezzel egy ideig (a kávé után, abba is nagyon belemélyedt, költött is egy csomót rá, mert lett a kézidarálón át ilyen lenyomós szerkentyűig minden), de aztán látta, hogy erre is költhetne rengeteget, ha valóban rendesen akarná csinálni. Végül leállt ott, hogy vett egy hőmérsékletkijelzős vízforralót (nem tudtam bekapcsolni, mikor az avatás előtt nála aludtunk), meg jó kis szálas teát párat, és ennyi. Ő csinált nekem néhány félét, egyik jobban bejött, mint a másik. Szóval lenne kedvem ezzel (is) foglalkozni, és valószínűleg tényleg ilyenekkel kellene foglalkozni inkább, megélni a pillanatokat. Nem akarom azt gondolni, hogy "majd, ha több időm lesz", mert időnk arra lesz, amire csinálunk. Ez van. Nekem momentán kirepültek a fiúk, mégis úgy érzem, hogy mindig rohanok, és soha nem érek a végére semminek. Pedig azt hittem....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi is állandóan időhiányban szenvedünk, ezért most "csak" összeválogatom a kis teafüveket, elkészítem és megiszom. A teaszertartás meg tök hosszú, de egyszer csak lesz arra is idő. Nekem már az is jó, hogy napi 15 percre kiszakadok a világból. Most nagyon megterhelő időszakunk volt és nagyon érzem, hogy ki kell vezetni a stresszt.

      Törlés
  3. Annyira szeretem, ahogy mostanában "ilyesmikről" írsz, nagyon jó és elgondolkodtató olvasni. És rámutat, hogy mennyire felületes vagyok ezekben a dolgokban, holott valahol mélyen érzem is, amit írtál - hogy annyi mindent lehetne jobban élvezni.
    A teázáshoz nem tudok mit hozzátenni, nem vagyok nagy teás, bár egy ideje minden nap iszom egy pohárral, a változókorral kezdtem, aztán valahogy megmaradtak a hétköznapokban, mikor mit. A világ legjobb ízű teáját persze anyukám készíti :), benne van a gyerekkorom kezdődő hidegebb őszi estéinek családi-vacsorázása, pirítós+tea.
    A japán/kínai teaszertartásról viszont majd írhatnál egy kis összefoglalót - szerintem nekem is van valami készletem, de "csak" díszként vettem meg, de szívesen olvasnék róla.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök! :)
      Na, én a klasszik menzás teát szerettem nagyon, de azt hiszem az fekete tea, meg valami borzalmas citrompótló és egy tonna cukor, de hát szerettem nagyon. :) Ugyanitt az ovis tejeskávét is próbáltam újraalkotni, de nem sikerült sosem úgy.

      Törlés
  4. Most vettem pár doboz szálas teát, mert elhatároztam, hogy végleg "rászokom" és megpróbálom a kávét csak kora reggelre hagyni. Amikor még a férjem is itthon van, elég sokat teázunk, még lehet a pergolában takaróval kiülni akár novemberben is, úgy hogy ez egy jó kis szertartás, de úgy érzem még van mit erősíteni ezen a szokáson, főleg elmélyedni ahogy írod a teák világában. Nem mellesleg engem (ahogy a könyveknél is) le lehet venni a lábamról a gyönyörű csomagolásokkal, hajlamos vagyok megvenni már csak azért is őket. Tudom nem ez az első szempont, de olyan szépen mutatnak a polcon :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha adhatok egy tanácsot, legyen reggel inkább a tea és napközben a kávé. A reggeli kávé nagyon megdobja a kortizol szintet. Én is azt hittem sosem jövök le róla, de ma már gond nélkül kihagyom. Mondjuk én matcha latte-ra cseréltem.

      A szép csomagolás pedig nagyon is ér! Az esztétika, a vizuális szépség nagyon fontos az én életemben is, szeretem, ha valami szépen, igényesen van megcsinálva. Például én mindig is a szép csomagolású, úgynevezett szép fiúkra buktam és gyarló módon így is mentem férjhez. :D

      Törlés
    2. :D :D Igen is! Akkor holnaptól kora reggel tea és megpróbálom később a kávét...de mikor? Ebéd után? A matchan gondolkodom, de én az életben nem ittam még finomat, de majd vissza olvasok nálad, hogy kell finoman elkészíteni és adok neki még egy esélyt, már csak az egészség miatt is.

      Törlés
    3. Szerintem reggeli után már kávézhatsz csak evés előtt, ébredéskor nem annyira jó. Kevés matchát használja először. Fél gramm mondjuk és valami finom kókusztejjel húzd fel, amit felhabosítasz. Mert a kókusz is elvesz az ízéből. Még egy teáskanál méz is mehet bele és mikor már hozzászoktál, akkor emelheted 1 grammra az adagot. Szerintem annál több nem is kell egyszerre.

      Törlés