1/05/2024

Új év, új dolgok

Kimchi - Nagyon régóta tervezem, hogy én is csinálok kimchit itthonra, hogy állandóan legyen. Számtalan videót megnéztem a témában és kiderült, ahány ház, annyi kimchi, de azért van egy kvázi alaprecept. Ezek alapján összeraktam az első kimchimet és azt kell mondjam, hogy őrületesen jó és soha többé nem akarok kimchi nélkül élni. Amibe csak lehet pakolom bele a kimchit, de van, hogy csak önmagában, "nasiként" eszem belőle. Ilyen még nálam a fermentált zöldség is, ezért most már két konyhai hobbim van, a fermentálás és a kimchi. 


Hűtött basmati rizs kimchivel dúsított végtelen sok idényzöldséggel és egy kis tőkehal.  

Kötés - Tudtam eddig is kötni vagyis haha és sicc! Azt hittem kötni is tudok nem csak horgolni, de amikor tavaly év végén előkotortam a pár meglévő kötőtűmet és nekiláttam, azonnal kiderült, hogy jó nagyot gondoltam én magamról, mert az  túlzás, hogy tudok. Meglepő volt, hogy a szemeket tök simán felszedtem, de ami onnantól jött az nem volt túl biztató. Meglátásom szerint sokkal nehezebb kötni, mint horgolni és azt hiszem, ezért is győzött anno a horgolás. Viszont nagyon tetszenek a kötött dolgok, sokkal szebb mintákat lehet csinálni velük, mint a horgolással (szerintem) és tudom, hogy az ipari kötőgép megköti a pulóvert, de én is akarok olyan ügyes lenni, mint az ipari kötőgép. Így történt, hogy a kezdeti bénázás után teljesen rákaptam a kötésre, hetek óta, minden nap kötök. Viszont még sok-sok sálat kell megkötnöm, mindenféle módon, hogy egyszer beleinvesztáljak egy pulóverbe. Nagyon drágák már a kézimunkás hobbik, ezért jól meg kell gondolni mennyit költök rá. Persze ezerféle fonalat tudnék venni, de próbálom magamat kordában tartani és most inkább azon vagyok, hogy a kezdeti lendület jó része maradjon meg és ne veszítsem el a motivációm. Ha megmarad a tempó és a motiváció, akkor majd megjutalmazom magam új fonalakkal. 



Flylady - Elkezdtem az egész életemet újra berendszerezni, mert ez tűnik a legtarthatóbb módszernek. Annyi mindennel kell zsonglőrködni, hogy ez nekem most megnyugtató. Így legalább amikor a konyhát takarítom, akkor nem azon agyalok, hogy a fürdőt, a gyerekszobákat, stb kellene rendbe rakni, mert tudom, hogy annak is megvan a megszabott napja. Ezt a módszert használom az élet többi részére. Nem csak azt osztom be melyik nap hol takarítok, mikor mosok, hanem azt is, hogy mikor sportolok és mennyi időt, mert amúgy hajlamos vagyok elhúzni az időt, meg össze-vissza lemenni ugrálni és ezzel megy az idő. Szóval mindent is berendszerezek, pipálgatom a napi listákat és nem koncentrálok csak az adott napra. 

Offline élet / csend - Van egy falióránk a konyhában, ami ketyeg. Gyerekkoromban is volt ketyegő falióránk, sőt inga óránk is volt barométerrel és ezeket én mindig is szerettem, mert megnyugtattak. Mostanában, ha kötök, akkor lekapcsolok mindent és kötés közben hallgatom a falióra ketyegését. Ilyenkor teljesen lelassul a világ olyan, mintha visszarepülnék az időben, amikor még nem volt internet, meg AI, meg a sok virtuális személyiség. Elhatároztam, hogy sokkal több időt fogok offline tölteni és amit online töltök azt csak hasznosan töltöm. Elolvasom a blogokat, megírom a blogom, receptvideókat nézek vagy kötést tanulok, megrendelem, amit akarok, de ennyi. Sokszor túl sok információt gyűjtök be, amikre semmi szükségem. 
Már jó ideje be van állítva, hogy este 8-tól a telefonom elnémul és csak a közeli családtagjaim érnek el telefonon, mindenki másnak várnia kell. Ez a funkció nagyon sokat adott az életemhez, mert nyugalmasak lettek az esték. Bele sem gondolok miért nem csipog a telefonom csak nem csipog és jól el is felejtem. Sokkal többet akarok mostantól csendben lenni, mert ez az, ami nagyon hiányzik nekem az életből a nagy csendek. Ugyanide sorolom, hogy minél több valós dolgot szeretnék csinálni. Sajnos úgy érzem már sokszor nem tudunk semminek sem örülni vagy ha igen megy a pózerkedés vele. Őszinte öröm, amihez nem kellenek nézők, őszinte tevékenységek, ami nincs megörökítve 8 kamerával és 30 telefonnal, ez kell nekem. Tudatosan kell már csinálni, mert könnyű elcsábulni és visszasüllyedni a virtuális világba. Amúgy ki lehet próbálni mire gondolok. Csináltam olyat, hogy lekapcsoltam az áramot és azt mondtam a lányoknak, hogy áramszünet van. Ilyenkor viszonylag gyors tempóban változik meg az életünk és találunk vissza egy nyugodtabb élethez. Nyugodtan beszélgetünk, játszunk, olvasunk, valahogy lelassul az idő. Próbáljátok ki. Mikor már túlpörög mindenki idegrendszere, akkor egy hirtelen jött áramszünet ajándék is lehet. Valami ilyen lékört szeretnék nagyrészt itthon. 

Meséljetek nektek van újévi tervetek, új szokásaitok? Tényleg érdekel. Szerintem az újévi fogadalmak sokszor azért is jók, mert igazából személyiségfejlesztőek. Senki sem azt fogadja meg, hogy rosszabb lesz, hanem azt, hogy jobb akar lenni. Jó, hát nem mindig jön össze, de a próbálkozás is az élet része. 

5 megjegyzés:

  1. Nagyon tetszik ez a lista, teljesen egyetértek azzal, amit a csöndről írtál. A flyladyt én is újrakezdem, nagy reményekkel, és a kimchi meg fantasztikus, de írj még recepteket! Én magában nassolom, de még nem jutott eszembe másba beletenni, pedig!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tegnap este csináltam ilyen "ázsiai levest". Alaplé, szójaszósz, rizstészta, főtt tojás, friss csemege hagyma és ebbe kevertem még kimchit. Sokkal jobb lett tőle. :)

      Törlés
  2. Én is kimcsizni akarooook, melyik az az alaprecept amit megcsináltál? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez egy jó alap : https://www.youtube.com/watch?v=-4IiZtem4_g
      Viszont keress rá és nézzél meg több videót, nagyon nem lehet elrontani, talán túlchilizni lehet, de nekem működött a kiszámolt arányom.

      Én feldaraboltam a kínai kelt, mert úgy könnyebb üvegekben zárni és fogyasztani, mint így egyben, ahogy a videóban van. A chili pedig sima chili, nem koreai és ezért én két nagy kínai kelhez 20 gramm őrölt chilit használtam, mert a sima chili sokkal csípősebb, mint a koreai. Elsőre nagyon csípni fog, de miután állt pár napot már érezni fogod, hogy pont jó.

      Szóval jól besóztam durva tengeri sóval a kelt és 2 órára 30 percenként átforgatva állni hagytam. A besózott kel tetejére tettem egy tányért és arra egy nehezéket (nehezebb edény, pohár), hogy lenyomja.

      Az én receptem:
      - 2 nagy kínai kel
      - Fél körte
      - Fél alma
      - 6 nagyobb gerezd fokhagyma
      - 1 nagyobb darab hagyma
      - 20 gramm őrölt chili
      - 500 ml vízben megfőzött barna rizsliszt. Sajna nem tudom pontosan hány kanállal tettem bele, ránézésre csináltam. Más receptek nem írnak ennyi masszát, de mivel sokat csináltam és nem volt koreai chilim el kellett venni a csípősségből.

      (Ha hozzájutok koreai chilihez azzal is ki fogom próbálni, de így is működik.) :) Hajrá! ;)

      Törlés
    2. Azt jól elfelejtettem, hogy tettem bele vékonyra vágott répát. Igazából vettem előre felszeleteltet hozzá és még csemege hagymát is tettem bele, főleg a zöld részét.

      Törlés