1/08/2024

Filmajánló - A hó társadalma

Fogok írni filmekről, sorozatokról amikről szerintem érdemes szólni. Mostanában lényegesen kevesebb olyan film és sorozat készül, ami hatással van rám, ami feszegeti a határaim, ami boldogsággal, reménnyel vagy éppen émelygéssel és félelemmel tölt el. A történetmesélés elég gyenge korszakát éli, ezért elképzelhető, hogy inkább régebbi filmeket fogok ajánlani, de majd kiderül. Nem akarok spoilerezni, mert azt utálom a legjobban mikor lelövik az összes fontos részt egy trailerben vagy cikkben, ezért a lehető legkevesebb információval próbálok filmet ajánlani.

Most éppen egy új filmmel nyitnék. Ezt a történetet már többször megfilmesítették, készült belőle játékfilm film és dokumentumfilm is. Én most a legújabb verzióról fogok írni, A hó társadalmáról. Megtörtént eseményeken alapul és ahogy lenni szokott az élet írja a legjobb és legelviselhetetlenebb forgatókönyveket. 

Nagyon szűken elmesélve a történetet, a film arról szól, hogy az Andokban lezuhan egy repülő, ami tele van utasokkal. Olyan utasokkal, akik ismerik és szeretik egymást. Egy csapat, egy baráti kör, egy család és ez még inkább emel a drámán, hogy nem idegenek ülnek egymás mellett, hanem barátok, családtagok. A filmben az egyik legnehezebb megélés az, hogy az elviselhetetlenség határát súrolja, folyamatosan erkölcsi dilemmák elé állít mely állandó gondolkodásra késztet és bizony nekem meg kellett állítanom többször is, hogy kicsit fellélegezzek, pedig ismerem a történetet, láttam is már másik feldolgozásban, de most újra sokkolt. Tehát ez nem, hogy egy nem könnyű film, hanem nagyon sok tud lenni. 

Tavaly volt egy igencsak furcsa munkám. Temetést kellett megvágnom. Ráadásul egy olyan temetést, ahol ismertem a fiatal, életerős halottat, akinek gyerekei is vannak. Egy tragikus és értelmetlen halál áldozatáról kellett vágnom. Nem volt könnyű vagy mondhatnám nagyon nehéz volt, sosem csináltam még ilyet és nem is nagyon akarok már, mert megviselt. Ez volt az első olyan munkám, amit szinte végig sírva vágtam és napokig nem tudtam utána aludni. El tudom képzelni, hogy A hó társadalma egész stábja érzelmileg megjárta a mélységeket. Gondoltam a rendezőre és a vágóra is nyilván, akiknek végtelenszer kellett végignéznie az egészt, hogy aztán összeálljon belőle ez a film. 

Visszatérve magára a filmre, olyan kérdéseket feszeget bennünk, hogy mi mit tennénk meg az életben maradásért? Vajon, hol húzódnak az egyéni határaink? Egyáltalán el tudjuk-e képzelni, hogy hol lennének a határaink? Tudjuk-e magunkról, hogy mire lennénk képesek azért, hogy éltben maradjunk? Szerintem nem. Innen a kényelmes, fűtött és biztonságos szobából képtelenség elképzelni, hogy mi lenne ha... Mi lenne, ha egy olyan helyzetbe kerülnénk, ahol kijönne a személyiségünknek egy olyan része, amivel mi már nemigazán találkozunk, mert nem kell nap, mint nap a valódi életben maradásért küzdeni. Szerencsére mi nem ismerjük az állandó éhezést, nélkülözést, félelmet, stb. és nagyon remélem ez így is marad. Talán egy háborúban, éhezésben edződött ember jobban el tudja képzelni mit tenne a túlélésért, mint mondjuk én. Ez a film viszont teljesen belehelyez minket elméletben egy nehéz helyzetbe. Elkezdünk együtt érezni, mozogni a szereplőkkel és ez az, amit már nagyon kevés film tud. 

Napok óta megviselten gondolok erre a filmre. A halottakra és azok családjaira, a túlélőkre, hogy egy ilyen után, hogy lehet tovább élni? Van-e  egy ilyen megélés után még őszinte boldogság vagy beleőrül az ember? 

Betettem ide a trailert, ezt meg lehet nézni, nem vesz el a filmből, ha megnézitek. A kommenet szekcióban lehet majd kibeszélni a filmet, ezért aki nem látta az csak óvatosan olvassa majd a kommenteket. 

25 megjegyzés:

  1. Ez ugye ennek az új változata? https://hu.m.wikipedia.org/wiki/%C3%89letben_maradtak_(film)

    Ezt anno gimis filmklubban láttam, a 90-es évek végén. Zseniális és annyira szörnyen döbbenetes, de közben meg mindenkinek látnia kell. Egyszer. Én nem bírnám többször ezt a történetet megnézni. Viszont jó beszélgetni róla, anno a klubban is jó volt. Szerintem senki nem tudja, hogy valahol az primitív ösztönlénnyé, állattá válás határán mit tenne. Nekem fogalmam nincs.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, ez annak a filmnek egy újabb változata. Az biztos, hogy én sem fogom sokszor újranézni. Lejjebb írtam is, hogy szerintem jobb lett, mint a 93-as elődje, ami ritkán elmondható egy új filmről. Mondjuk már annak lehet néha örülni, hogy a Netflixre felkerül értékelhető film.

      Törlés
  2. Spoiler! Itt meg lehet olvasni arról, hogy akik túlélték, hogyan dolgozták fel a... mindent... https://wmn.hu/wmn-life/56086-eletben-maradtak-es-azota-birkoznak-az-emlekeikkel--ez-tortent-az-andoki-repulogep-katasztrofa-tuleloivel

    VálaszTörlés
  3. Én nagyon fogok örülni ezeknek az ajánlóknak!
    Én is felismertem, gondoltam hogy ez az Életben maradtak története lehet. Meg fogom nézni ezt az újabb verziót, az eredetit is láttam (már ha az az eredeti), de jó régen

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó! :)
      Igen, ez az a történet, szerintem érdemes megnézni, már amikor az embernek ehhez van lelkiereje.

      Törlés
  4. Ez az a film, amit nemigen fogok megnézni. Kb. kamaszkoromban többször elolvastam a esetről írt, Életben maradtak című könyvet, mert maga a sztori nagyon érdekes és komoly lélektani és morális kérdéseket érint, tök jó emberi és csoportdinamikai jellemrajzokat ad. Aztán később láttam az ugyanilyen című filmet, ami nagyjából a könyvvel analóg. Olvastam kritikákat, amik eléggé lehúzták azt az 1993-as filmet, pl. azt kritizálva, hogy Ethan Hawke mennyire lehet hiteles dél-amerikai.
    Ez az új film gondolom, hogy a mai filmes standardek szerint készült és gyanítom, hogy "egy újszülöttnek minden új" alapon a fiatalabb nézőkre alapoz, akik nem néznek 1993-as filmeket és nem olvasnak könyveket. Szóval aki előbbieket látta, olvasta, annak nemigen tud újat hozni dramaturgiában (esetleg bántóan kiszínezi a valós, százszor dokumentált eseményeket), legfeljebb a képi világában.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A 93-as filmnél szerintem jobb. Kivételesen szerintem jobb, mert ez ritkán elmondható egy új változatról. Most úgy tudom az eset túlélői is segítettek rekonstruálni a történéseket és, hogy több író is dolgozott rajta. Az biztos, hogy vannak benne látványosabb elemek, maga a zuhanás már egészen sokkolóan van bemutatva. Ebben is van szőkés hajú szereplő, de mondjuk olyan színészek főleg, akiket én eddig nem ismertem, ezért szerintem nincs arra alapozva, hogy egy név elviszi a filmet. Nyilván 93-ban még be kellett vinni a nézőt a moziba, kellett a nagy név, ma már más a koncepció.
      A könyvet viszont nem olvastam, mondjuk nem tudom mennyire van hozzá kedvem.

      Törlés
  5. Szia, én is megnéztem a hétvégén, úgy, hogy ismertem a történetet, olvastam is, és láttam is az "Életben maradtak" c. filmet. Először a 2,5 órás hosszát soknak tartottam, de egyáltalán nem volt túlzó. Elképesztő, megdöbbentő. Egy kritika hiányolta, hogy nem elemezgették több időn keresztül, mi módon (és hogyan) élhették ezt túl. Valahogy nem akarom leírni "azt" a szót....
    Szerintem tök tapintatosan mutatták meg, hogy mi/hogy történt, és hogy küzdötte le az életösztön a józanságot.
    CSODA, hogy túlélték jónéhányan, csoda, hogy volt ereje, bizodalma, kitartása a két túlélőnek, hogy a társaikért is meneteljenek, hóban, fagyban. Csoda, hatalmas tett!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is olvastam olyan kritikákat, hogy azt a részt jobban is be lehetett volna mutatni. Szerintem meg így is éppen eléggé belementek, aztán ott vannak a kegyeleti okok és amiről a posztban is írtam, hogy azért ezt az egész stáb most átélte. Nagyon kemény tud lenni egy-egy ilyen film leforgatása és utómunkája. Évekig benne vannak és ez rendesen meg tudja viselni a stábot, főleg egy rendezőt, vágót, akik mondjuk 2-3 évig ülnek a vágószobában, hogy összrakják a filmet és minden napjuk erről szól.

      Törlés
    2. Nem tudom, mit szeretett volna látni a kritikus, itt azért valós emberekről van szó, akiknek rengeteg családtagja, barátja él még, a túlélőknek is életük legsúlyosabb traumája ez. Van egy határ, amit ebben a témában egyszerűen nem szabad átlépni.

      Törlés
    3. Állítólag 10 évet szántak a készítésre. Én sem hiányoltam egy pillanatig sem, hogy nem mutatták részletesen, mégis mi/hogy volt....

      Törlés
    4. @Jamon - Mondjuk a kritikus az semmit nem ért a filmkészítéshez és a legtöbb haszontalan. Szoktam magyar kritikusokat is olvasni és nagyon látszik, hogy ülnek egy székben és fogalmuk sincs, hogyan készül egy film. Egy forgatáson, egy utómunkán nem vettek részt és ez nagyon érződik az összes kritikuson. Egyszer vennék a fáradtságot és beszállnának 2-5 évre egy produkcióba, akkor máshogy látnák és nem írnának ekkora hülyeségeket.

      Törlés
    5. @Ági - Azt ezt nem is tudtam. Mondjuk teljesen érthető, ez óriási munka lehetett.

      Törlés
    6. Próbált (szerintem sikerült is neki) hiteles lenni:

      "A film készítője, J. A. Bayona tízévnyi munkát tett bele abba, hogy méltóképp dolgozza fel a túlélők sztoriját, és állítson emléket az elhunytak előtt egyszerre, ehhez mélyinterjúkat készített az eset érintettjeivel, kiment a konkrét helyszínre forgatni stábjával, és annak a Pablo Viercinek a könyvét használta fel alapul, aki irodalmi szemszögből, de hasonló alapossággal számolt be erről az egész pokoljárásról."

      Törlés
    7. Hát igen, ennyit kell beletenni egy jó filmben. Amúgy is a legtöbb film alaphangon minimum 4-5 év az ötlettől a moziba kerülésig. Erre pénzt is kellett összeszedni, ami szintén viszi az éveket csak Magyarországon van ilyen, hogy az állam pénzekkel dobálózik ezzel leuralva a filmszakmát... Ha itt is szabad piac lenne sokkal jobb lenne.

      Törlés
  6. Én is most néztem meg hétvégén. Az Életben maradtak c. elődjét nagyon régen láttam, pontosan már nem is tudtam, hogy hány túlélő volt, nevekre meg főleg nem emlékeztem. (Itt SPOILER lesz, aki még nem látta volna) Nem volt szokványos az, hogy tök sokáig alig foglalkozott a film Parradoval, kicsit olyan mellékszereplősnek tűnt, aki lehet, túl sem éli (sokáig feküdt eszméletlenül), és a narrátor Numa volt, emiatt végig azt hittem, hogy Numa túlélő. Aztán borult az egész, Numa meghalt, és Parrado volt, aki segítséget hozott, és az egyik kulcsfontosságú személy volt.
    Találtam egy interjút vele, döbbenetes: „Azt hiszem, csak Roberto és én tudjuk igazán, hogy milyen érzés elérni azt a határt, amikor már nem marad benned fizikai erő. A menet és az előtte lévő napok során 45 kilót fogytam, de így sem tudtunk megállni.” https://hu.euronews.com/culture/2022/10/17/az-andok-csodaja-tulelojevel-emlekezunk-a-vilag-leghiresebb-repuloszerencsetlensegere

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. @Luna - Filmes fordulat volt, hogy Numa nem élte túl, mert arra számítottunk ugye, hogy mivel ő narrálja tuti túléli. Mivel ez egy megtörtént este és próbálnak hűek maradni a tényekhez, ezért nehezebb belevinni valami fordulatot, ami egy filmnek az egyik alapja. Ötletnek nem volt rossz az adott keretek között.

      Őszintén? Ez az emberi test egyik csúcs teljesítménye, hog ilyen körülmények között életben maradtak. 45 kiló fogyás...mégis miből? Nagyon durva.

      Törlés
  7. Nem fogom megnézni (a '93-ast láttam, elég volt...), mert ahogy magam ismerem, úgy megviselne napokig, hogy nagyon. A napokban azon gondolkodtam, hogy háborús filmekből is kétfélét "csinálnak", a második az, amire azt mondjuk, hogy brutális, véres, és hogy lehet így lefilmezni - közben azt hiszem, ez közelíti a valóságot... amit mi, szerencsések, még csak nem is tudunk elképzelni. Mint ahogy jó esetben egy baleset körülményeit sem reálisan. Szóval én azon szoktam még gondolkodni, amikor még a nagyszüleim éltek, és ott ültünk szemben egymással, és beszélgettünk, és együtt éltünk, és ismertem a napjaikat, ismertem a viselkedésüket, a szeretetüket, hogy hogy a fenében tudnak normális életet élni egy háborúval a hátuk mögött. Mindegyik nagyapám megjárta a frontot, mindegyik mesélt róla, de soha egy szóval sem a rémségekről. Ahogy a nagymamáim sem. Szóval aki átél egy háborút, egy balesetet, egy szerencsétlenséget, bármit, ahol emberi életek lesznek oda, és szemtanúja, vagy még rosszabb, érintettje is, hát nem tudom... hogy lehet tényleg ép lélekkel továbbélni, örülni, szeretni...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Dédnagyapám is volt a fronton, megjárta a Gulágot is, ahol borzalmakat élt át nap, mint nap. Nem nagyon mesélt róla nekem meg úgy senkinek sem, de azért lehetett tudni, hogy borzasztó volt. Dédnagyapám egy kedves, szelíd, csendes ember volt, akinek egy rossz szava nem volt senkire. Nem tudom, hogy csinálta, szerintem ilyenkor az agy képes "osztódni", mint amikor nagy borzalmak hatására ketté vagy több személyiséggé hasad az elme. Azt a személyiségüket, ami túléléshez kellett leválasztják és otthagyják. Persze lehet nem így van, de ezt el tudom képzelni, hogy így lehet tovább élni.

      Törlés
  8. Várni fogom ezeket az ajánlásokat!-)
    Szerintem én sem fogom megnézni ezt a verziót... olvastam a könyvet, láttam az eredetit... és amúgy sem vagyok benne biztos, hogy jó ötlet volt most újra felkavarni a túlélőket, az ittmaradottakat...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, nekem is ez kevéssé érthető, hogy miért volt szükség ezeket az eseményeket újra filmre vinni, ráadásul ekkora munkával.

      Törlés
    2. @Jamon - Biztos, hogy a rendező víziója van mögötte, valamiért ő meg akarta csinálni máshogy és szerzett rá pénzt. Ilyen filmekkel lehet nagy díjakat nyerni és keresett rendezőnek lenni.

      Törlés
    3. @Lobelin - Gondoltam, hogy te olvastad az sem lehetett túl vidám. Egyszer majd én is elolvasom.

      Törlés
  9. Egyébként a filmajánló jó ötlet, sok jó filmet láttam ilyenek indíttatására. Főleg igaz történetek megfilmesítése érdekelne 🙂

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na örülök már csak abban reménykedem, hogy jókat választok. :D

      Törlés