12/15/2023

Már elegem lett

Nem akarom hosszú lére ereszteni, mert regényt tudnék írni az egész élethelyzetről, de a lényeg, hogy vállalkozónak lenni, azon belül is kreatív munkásnak nem olyan csillogó. Vannak nagy és kis megrendelők, akik különböznek sok mindenben, de lassan egyben csak hasonlítani tudnak és ez a fizetési hajlandóság. Mert miután szétdolgoztam az agyam éjjel-nappal, hétvégén, ünnepnap és leadtam a munkát, elfogadták, öröm és boldogság van, akkor mindenki, de szó szerint mindenki eltűnik. Lassan a mindennapjaim része a pénzbehajtást. A pénzről már nyilván a munka elején megállapodunk, tehát nem azért tűnnek el, mert bemondok valami elrugaszkodott árat. 

Olyan mélységesen ciki, mikor másodszor, harmadszor, negyedszer levelet írsz és telefonálsz és kéred a pénzed. Baromi kellemetlen és az a tapasztalatom ez évről évre rosszabb. Már eljutottam oda, hogy akkor kenje a hajára, nem kérem el a pénzem, mert csak magamat alázom meg. Mondok példát. Megvágtam valamit, kis tétel, ügyfél megkeres másik munkával és megkérdezem, hogy az előzőt is mikor akarja kifizetni? Erre az a válasz, hogy Jaaa, azt nem fizettem ki? Nem is emlékszem. Biztos nem fizettem ki? Tehát itt még, hónapokkal később nekem kell bizonygatnom, hogy nem, nem jött meg a láthatatlan pénze a bankszámlámra úgy, hogy még számlát sem állítottam ki, mert nem tudtam milyen névre kell... és akkor idetolja az új munkát, ami írd és mondd nagyon sürgős, mi más lenne, de azóta se vagyok kifizetve. És ez már mindennapos. Az emberek ezt már nem érzik kellemetlennek. Amíg nincs kész az állandóan sürgős munka, addig naponta hívnak, írnak, chatben zaklatnak, de amint fizetni kell, nem veszik fel, nem írnak vissza, nem olvassák az üzeneteim. Könyörögni kell, meg még nekem kell szarul éreznem magam és tök mindegy, hogy szólok, hogy írok már így is megcsinálják, hogy még hetekig vagy akár hónapokig elhúzódik a kifizetés. Milliárdos forgalmú cég is megcsinálja ezt velem, meg a kis megrendelő is. Akkor utalnak, amikor kedvük szottyan... Szerződés? Az mi? Azt csak megszegni szabad, ez a módi most. 

Nem csak én vagyok ezzel így, hanem az egész szakma, meg gondolom más kreatív szakma is. Ezek a mai viszonyok ebben az országban. Persze lehet ügyeskedni előleg számlákkal meg mit tudom én, de nekem akkor is elegem van nagyon. Szóval ma annyira elegem lett, hogy mindjárt elköltözünk Finnországba vagy mit tudom én. Belefáradtam ebben a minden napos South Parkba, ami ebben az országban megy. 

Szívem szerint visszamennék valami irodába, amit nem szerettem, de legalább havonta megkaptam a pénzem és nem kellett heti háromszor könyörögnöm, hogy fizessenek ki. Akik olvasták a zárt blogot azok tudják, akik nem olvasták azoknak csak annyit mondok nem vagyok abban az élethelyzetben, hogy visszamenjek egy irodába akár csak 4 órára. Nem csak most, hanem lehet soha. Kaptam egy jó kis batyút, amiről nemrég derült ki, hogy mégsem az egyszerűbbik vége a dolognak. Ez van, beszívtam és most ezt értsétek jól, mert sosem bánom meg (!), hogy lett egy ilyen következménye az életemnek, de innen kikerülni...egyedül hagynak engem mindezzel. 

Átrágtam ezerszer már, minden oldalról oda-vissza és arra jutottam akkora csapdában vagyok, amiből nem fogok teljesen kiszabadulni. Egyszerűen magamra maradtam a helyzettel és nekem nem segítség kellene, hanem, hogy legyenek erre a helyzetre lehetőségek. Ebben az országban nincs lehetőség, nem is lesz, pokoli métely itt minden és be lehet zárkózni, kis buborékban élni, de ez a tény, ez volt itt mindig, ez is lesz és nem a elmúltnyólcév és nem a köpcös meg a mit tudom én melyik miatt hanem, mert itt ilyenek az emberek. Ha totál jólét lenne az itteni mentalitás akkor is ez lenne. 

Nem tudom mi a megoldás, ez a legrosszabb, nem tudom és én tudni szoktam. Talán a sok pénz, ebben látnék némi reményt, de honnan legyen sok pénzem, ha ki sem fizetnek és ha korlátozottak a lehetőségeim? Amúgy nem vágyok továbbra sem a munkára már, felőlem lehet csak simán sok pénzem úgy, hogy nem kell érte dolgoznom soha többé. Elfogadom a lottó ötös fődíját és nem fogok beleőrülni abba, hogy nem tudok magammal mit kezdeni. 

Persze tudom nézzem az élet pozitív oldalát, de már nehéz és én nem akarok ebbe belefásulni, sem megkeseredni, sem belebetegedni. Valahogy, valamit ki kell találnom. 

Ui: De legalább kaptam egy emailt, hogy kisoroltak és nyertem egy madáretetőt. A lottó ötösre gyúrok, mondom én. 

16 megjegyzés:

  1. Nem tudom kisvállalkozásoknál hogy van, nincs ilyen, hogy díjbekérőt állítasz ki, és ha azt elutalta, akkor csinálod meg a munkát, és ha készen van, állítod ki a végszámlát? Tarthatatlannak tűnik ez az állapot. :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Van ilyen igen, hogy előleg számla, de hát ez se mindig segít a helyzeten. Nem tudom, hogyan lehetne ezt jobban csinálni, tényleg bárkit megkérdezek aki ugyanebben a szakmában van hasonlókat fog mondani.

      Törlés
  2. én egyszer 50000 ft-ot hajtottam be szeptembertől ÁPRILISIg! a telefonszámlát se fedezte... sajnos tényleg az a megoldás, hogy normális céghez kell elmenni dolgozni. home office-ban sem jön szóba nálad már az irodai meló? persze az meg nem feltétlenül túl kreatív. nekem sikerült valamifajta kompromisszumot taláni, de nem akarom kiírni, csak mondom, hogy van ilyen is. ha gondolod, dumáljunk róla. ez milyen mlm-esen hangzik :) nem tudok semmi lehetőséget, csak ha akarsz ventillálni, azt lehet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem is volt hasonló. Mondjuk most is van olyan, amit nyáron csináltam és még nincs kifizetve...

      Amúgy ja, persze dumálhatunk, meg ventilálhatunk együtt! :)

      Törlés
  3. Az sem opció, hogy akkor kapja meg a kész munkát, ha fizet? Nem tudom hogyan lehet ezt kivitelezni, de hátha..
    Egyébként igazad van, itt mindenki hülye

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez úgy szokott történni, hogy az esetek több mint felénél elküldöm az első változatot és sokszor még kerül bele 1-2 változtatás, mert az ügyfél meggondolja magát, még akar valamit. Aztán pár változtatás után kész lesz a mű, így nem tudom megcsinálni azt, hogy csak a kész anyagot küldöm. Aztán sokszor az egész stáb nincs addig kifizetve míg én meg nem vágom. Ez a legrosszabb leosztás, mert ilyenkor nem tudok visszatartani semmit.

      Törlés
    2. És ha úgy küldöd az anyagot, hogy van rajta egy vízjel, vagy valami? Fotósok így szokták szerintem, és a képeket vízjel nélkül, retusálva akkor kapod meg, ha fizetsz.

      Törlés
    3. Nem szoktunk ilyet csinálni vagyis még nem csináltunk ilyet, de inkább a szerződésen akarok szigorítani. Aztán lehet tényleg rádobom a vízjelet vagy amit akartok. :)

      Törlés
  4. Gondolom nem vígasztal, de én azt látom, hogy mindenhol ez megy. Mo. a mutyika meg a körbetartozás országa. Emlékszem, amikor az előző munkahelyemen az angol főnökömnek magyaráztam, hogy úgy szoktunk melót kipréselni az alvállalkozóból, hogy nem fizetjük ki. Priceless volt az arca; nagyon ciki volt. Finnország amúgy jó hely, Skandináviába bárhova mennék ;). (M. Gray)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos tényleg nem vigasztal:D, de tudom, hogy tényleg ez a módi, hogy körbetartozás van. Finnországban lakik az egyik volt osztálytársam és minden héten csalogat oda, már intézett filmes kapcsolatot is pedig nem is kértem. Még a végén kénytelen leszek kimenni. :)

      Törlés
  5. Ó hát na...ilyet írni. Khmkhm, pedig itt minden csodás. Igen itt az alap probléma amit írsz a mentalitás, ha háváj lenne meg jólét meg minden akkor sem lenne az, mert az alapvető amiről írsz bele van kódolva a legtöbb emberbe. Amúgy Finnország baromi jó választás, kjó az oktatás, szuper a szocháló stb. de úgy is tudod. Én még Új Zélanddal szemezek. Már semmi kedvem meleg, "európaibb" országokat nézni, sokkal jobban vágyom valami ilyesmikre. :) Egyébként szeretem, ahogy még akkor is tudok nevetni az írásaidon, amikor sírni kellene...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Látod, mert sírva vigad a magyar azt mondják! :D
      Új Zélandról régebben nagyon sok tartalmat néztünk, mert nekünk is bejött, de konkrétan a világ másik felén van hozzánk képest.

      Törlés
    2. Nekem meg Izland, de bármelyik skandináv állam is szóba jöhet-) Penny neked ölelés-)❣

      Törlés
    3. Köszi!tök jó, kivéve ha nem törik ki éppen egy vulkán, attól én félnék.

      Törlés
  6. Ez tök érdekes. És miért nem indultok meg? komolyan érdekel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mire lemegy egy forgatás és leadok valamit addig dolgozott vele egy csomó ember ( rendező, operatőrök, sminkesek, asszisztensek, grafikus, animátor, hangmérnök, stb.). Nem olyan könnyű ilyenkor azt mondani, hogy levízjelezem meg visszatartom mikor több ember pénze ezen múlik. Ha elkezdjük ezt lehet rosszabbul járunk, mert az ügyfél megharagszik. Szóval lehet elküldeném a fenébe, de másokra is kell gondolni.

      Törlés