6/03/2024

Szépség-egészség rovat

  • Májusi havi éhomi cukor átlag: 4,7 mmol/l
  • Bármilyen étkezés után maximum 1-1,5 mmol/l emelkedett a vércukrom!
  • 259 kilométert tekertem le a teremben bringán. A szabadban is tekertem azt nem mértem.
  • 10 súlyzós edzést sikerült beiktatnom.
  • Jógáztam majdnem minden nap. 


A fehérje-zsír-szénhidrát szentháromság szerint étkezem, továbbra is tej és glutén mentesen. Ez egy edzés után kis tízórai. 260 kalóriát, 20 gramm szénhidrátot  és 20 gramm fehérjét tartalmaz. Fél adag vegán csokis fehérje cukormentes kókusztejjel, 100 gramm eper, 150 gramm málna és 1 evőkanál, azaz 30 gramm mogyoróvaj. 

Nagyon sokat segít, hogy folyamatosan monitorozom a vércukrom, ha valami hiba csúszna be azonnal korrigálok. Egyre több trükköm van a vércukorgörbe laposítására, így értem el, hogy májusban már alig lengett ki. Most már nem csak magamon teszteltem a módszereim, meg amit megtanultam, hanem anyukámon is. Elértük, hogy 5,5 körül van a reggeli vércukra, ezért lassan be fog jelentkezni az orvoshoz, egyrészt mert amúgy is kell neki, másrészt vannak reményeim, hogy esetleg 1-1 vércukor gyógyszert el lehet majd hagynia. 

Tényleg büszke vagyok magamra, másrészt kicsit félelmetes, hogy ennyire egyensúlyozni kell. Nekem már megvannak a komfort kajáim, a gyorsan összedobok egy köztes étkezésre valót trükkjeim, de hogy ezt csak úgy valaki nem fogja megtanulni egy 20 perc alatt a dietetikusnál az biztos. Ugye én érzékenyebb vagyok erre a cukorra, a felmenőim között is bőven akad cukorbeteg így érthető, hogy miért kell figyelnem. Nagyon kíváncsi voltam rá, hogy mit tud egy kvázi egészséges ember. 

Találtam egy tanulmányt, ahol teljesen egészséges embereknek reggel gabonapelyhet adtak tejjel és bár nekik az éhomi cukruk jó volt, nem voltak cukorbetegek, a reggeli cukorsokk úgy megdobta a görbéjüket, hogy 9-12 mmol/l felugrottak az értékek. Aki nincs ebben benne annak mondom, hogy ez már a kegyetlen sok kategória. Az orvosi ajánlás most úgy szól, hogy 7 mmol/l felé ne menjen egy étkezés után sem. Én ebben nem annyira hiszek már, mert itt is van károsító hatása. 6,8 mmol/l fölé nem nagyon kellene menni és mivel a 6,8 közel van 7-hez, ezért inkább maradnék abban, hogy egy biztos 6-6,2 fölé nem kell menni étkezés után, illetve napi átlagban jó lenne valahol 5 körül tartani. Ehhez viszont még az egészségeseknek is eléggé figyelni kellene, meg tanulni hozzá. Persze utópisztikus gondolat, hogy mondjuk a suliban lehetne tanítani egy kis táplálkozás, egészségügyet, de hát tanár sincs, miről beszélek. Mindenesetre még egy olyannak is kordában lehet ezt tartani, mint én, sőt mint anyukám és ha ez így van, akkor bárki meg tudja csinálni. 

4 megjegyzés:

  1. Legyél nagyon büszke magadra, szép eredmények ezek! Nem hiába fektetsz bele ennyi időt, energiát pénzt és nem mellesleg akaraterőt és kitartást is. Amit anyukádnál elértetek az is csodás. Felnézek rád.

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm! ❤️
    Anyukám eredményeinek nagyon örülök meg annak is, hogy végre hallgat rám. :)

    VálaszTörlés
  3. Nem ástam bele magam a témába, úgyhogy tényleg csak érdekességképpen, de én kb. 6,2-nél kezdem jól érezni magam, kánikulában meg az sem baj, ha valamivel 7 fölé megy. Akkor érzem úgy, hogy nem üt ki a meleg. (Katalin)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. 6,8-nál már retina károsító hatása van hosszútávon, ezért úgy gondolom az alatt kell tartani. Az orvosi ajánlás a maximum 7. Nem lehet, hogy a vérnyomásod esik be a melegtől? Persze sok más tényező is lehet. Ha "nem érzed" jól magad egy 4-5-ös cukornál ott mondjuk segíthet az összetett szénhidrátok fogyasztása a glutén helyett illetve a jó (!) zsírfogyasztás emelése (pl: avokádó, halolaj, zsírosabb húsok, magvak).

      Törlés