5/29/2024

Szabadságot a gyereknek!

A hétvége elég sűrűre sikerült. Volt benne táncfellépés, szülinapi buli, gyereknapozás, játszóterezések, fagyizások, nagy főzés, barátokkal lógás, pipacs réten való fotózkodás és tanulás. Ez lenne ugye a pihenés... Jó vicc! 

Alapvetően problémám van azzal, hogy a mai gyerekeket állandóan szórakoztatni kell. Valljuk be, ezt magunknak csináljuk, mert a mi generációnk már az, aki mindent is jól akar csinálni, mindent meg akar adni, semmi sem elég már plusz elég sok mindent meg is engedünk. Nehogy már élmény nélkül maradjon az a szerencsétlen gyerek két hétvégére, mert különben kiveri a hisztit és akkor azt mi nem bírjuk. Amúgy meg miért nem? Ezért én mostanában kipróbáltam, hogy mi van akkor, ha azt mondom akkor unatkozzanak jóízűen itthon, ebben a nyomorúságban. Itthon, ahol van mindenféle streaming csatorna tele mesével, van diszkó-mozi, van kert, cica-kutya, kerti játékok, sok-sok könyv, kaja, medence, mit tudom én. Ha ez nem elég, akkor tessék, lehet kezdeni az unatkozást és eszem ágában sincs egész nap a gyerekeim és a saját idegrendszerem stimulálni valami századik gyerekprogramon. Így is van elég kötelező. Mondom a lelki folyamatokat, amik beindultak a gyerekeknél; tagadás, düh, alkudozás, depresszió, belenyugvás. Ez a program nagyjából 30 és 120 perc alatt lefut és utána nem hiszed el mi történik, feltalálják magukat! Őrület! Például verset írnak nekem, hogy kapjam be. Vagy rajzolnak nekem vagy rájönnek arra, hogy jé van egy diavetítőnk és előszedik és diáznak. Sőt, megtalálják azt a rengeteg játékot, amit összevásároltunk nekik és egyre többet ülnek kint a kertben és nézik az eget és ilyenkor lehet azt gondolják kapjam be. Mondjuk nem zavar, próbálom őket lehozni erről az idegrendszert szétcsesző világról, hogy nekik legyen jobb. 

Sajnálom is a gyerekeim generációját, mert nem tudom megadni nekik azt a szabadságot, amit én megkaptam. 8 évesen eljártam egyedül otthonról a boltba, bringázni, a barátaimhoz. Az iskola utáni időszak vagy bármilyen szünet a szabadságról, a csatangolásról szólt. Most már nem lehet csak úgy elengedni egy gyereket bringázni vagy egyedül a boltba. Ezért is próbálok minél hátrébb állni, hagyni őket érvényesül. Ne érezzék mindig, hogy ott állok, felügyelem őket vagy megoldom minden problémájukat, hanem azt érezzék, hogy néha tudnak kontroll nélkül élni és próbáljanak az itthon kapott útmutatások alapján döntéseket hozni és ebből tanulni. Szerintem ez nálunk már nem korai, most már lehet minimálisan önállósodni. 

Nagyon szeretném, ha a lányaim a szabadság legnagyobb fokát megtapasztalhatnák, de nem tudom még, hogyan. Láttam most egy tábor kiírást, aminek az volt a neve, hogy Világ lustája tábor. Nagyon jól hangzik, mert semmit sem kötelező csinálni. Lehet egész nap felhőket bámulni, ellenni, de aki nagyon akar, az talál magának ott eszközöket meg barátokat és kitalálhatják mit játszanak. Na ez az! Ez kell a gyerekeknek! Emlékszem mikor táborokba jártam és mondjuk lement a program utána pedig szabad foglalkozás volt. Ezt imádta mindenki a legjobban! Máris gyártottuk a számháborúhoz a papírokat, osztottuk szét a csapatokat és rohangáltunk az erdőben. Olyan is volt, hogy csak feküdtünk a réten és csak vártuk és vártuk a másik csapatot, de nem jöttek, viszont  addig legalább megtanítottak úgy fütyülni, mint egy galambot. Nagyon hasznos tudás. Például rossz randikon midig bemutattam ezzel biztosítva, hogy nehogy még egyszer elhívjon a csávó. 

Most én is a világ lustája tábort akarom itthon lemodellezni, egyre jobban rászoktatni őket arra, hogyha hazajönnek ne az legyen, hogy néznek rám, hogy akkor mit is kellene még csinálni, hova kellene menni, mit kellene venni. Meglepő, de a napirend is működik. Tüzetesen meg lehet nekik írni, mellé rajzolni, hogy mik lesznek aznap a feladataik suli-ovi után és képzeljétek tökre örülnek, ha túl vannak rajta és van mondjuk 2-3 szabad órájuk azt csinálni, amit akarnak. Ilyenkor nincs is eszükben, hogy elmegyünk és azt látom sokkal nyugodtabbak is a napirend vagy inkább a feladatok miatt, nagyobbnak, hasznosabbnak érzik magukat. Semmi kedvem olyan lányokat nevelgetni, akik nem tudják majd magukat ellátni, akiket ki kell szolgálni, nem ismerik fel a konyhai eszközöket, nem tudnak mosogatni vagy virágot ültetni. Itt nálunk szinte már bármit csinálhatnak. Persze segítünk nekik és úszik is a konyha egy mosogatás után, de majd belejönnek. 

Ezek a módszerek most tesztelés alatt vannak, de az biztos, hogy pénzspórolós, mert az állandó programozások nagyon viszik a pénzt is. Most voltunk május 1-én, meg utána is volt minden hétvégén valami, aztán gyereknap, mindenhol fizetős boldogságot lehetett venni. Ugrálóvár, dodzsem, körhinta, vattacukor, kaja, innivaló. Egy pár óra alatt 30-50 rongyot el lehet verni. Hát nem ez a boldogság. Időnként oké de csak időnkét. A boldogságot úgy fogják szerintem megtalálni, ha szabadok lesznek és ha építik az emberi kapcsolataikat és nekik ezeket nagyon nehéz megadni, mert ahogy írtam nem tudom őket csak úgy elengedni egyedül és az internet bőszen megtépázza a valós kapcsolatok. Cirmivel most történt egy olyan "szerelmi" udvarlós eset, ami szerintem meghatározó lesz neki. Erre felnőttként is fog emlékezni, egy ilyen - szerencsére - jó élményre. Egyrészt nagyon örültem, hogy elmesélte nekem, hogy megosztotta velem, hogy hogyan történt, hogyan érezte magát, mit gondolt, de ennél még jobban örültem neki, hogy ez megtörtént vele, mert ezek alakítják és formálják és az ilyen emberi kapcsolatokra van szüksége a felnőtté váláshoz. Egy szónak is száz a vége, nehéz ma szabadságot adni egy gyereknek pedig nagyon nagy szükségük lenne rá. 

18 megjegyzés:

  1. Köszönöm ezt a bejegyzést, még csak várjuk a kisfiunkat, de valahogy én is igy szeretném majd. Zsanett (nem szoktam hozzád kommentelni, csak olvasni)

    VálaszTörlés
  2. :) Jó volt ezt olvasni, remélem, sikerül is megvalósítani, mert tökjó!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is nagyon remélem. Egy állandó, tudatos ellen harc ez már. Az óvónénik és a tanítónők mesélik, hogy a hétfő általában egy elveszett nap. Azért, mert hétvégén annyira túlstimulálódnak otthon a gyerekek, hogy hétfőn még teljesen a hatásuk alatt vannak és hangosak, kezelhetetlenebbek. Ez történik hétvégén, akkor amikor ki kellene pihenni magukat, lelassítani. Szomorú és elgondolkoztató.

      Törlés
  3. Nagyon egyet értek a poszttal, én is erre a nevelési módszerre törekszem. Jól összefoglaltad, köszi! 🙂

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi! Örülök, hogy egyetértesz, és hasonlóan gondolkozol, mert hiszem, hogy minél többen veszünk vissza a tempóból, annál jobb lesz gyereknek lenni. :)

      Törlés
  4. "Például verset írnak nekem, hogy kapjam be" 😄😄😄

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon büszke voltam rájuk,hogy feltalálták magukat! :D

      Törlés
  5. Én sosem értettem, hogy miért kellene állandóan programozni? Hányszor hallottam és hallom most is, hogy ti-te nem csináltatok semmit??? De. Csináltunk. A semmit. Néha az is pont elég. :) Mi nem programoztunk sokszor a gyerekkel amikor kicsi volt, még is volt bábszínháztól kezdve a kiránduláson át a strandig, a koncertekig stb. minden. Igaz nem minden hétvégén, volt hogy csak havonta vagy hosszabb idő után, volt olyan nyarunk is, hogy nyaralni sem voltunk, de sosem panaszkodott és szép, egészséges gyerek lett belőle :D Mondjuk azt a felnőttet sem értem, aki mindig valahova menni "akar" nehogy lemaradjon valamiről, aztán meg vinnyog, hogy nincs semmire sem ideje, meg fáradt. Bár én könnyen beszélek ugye introvertáltként....Nagyon jó írás volt! (mint mindig)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi! :) ❤️
      Az az igazság, hogy itt meg nagyon sok program van. Még Pestre sem kell bemenni, minden hétvégére jut valami, ami egyrészről meglepő másrészt tök jó, de csak megy a pénz meg az idegrendszer. Mi sem haladunk semmivel, mert állandóan vagyunk valahol ehhez hozzájönnek a szülinapi bulik a suli-ovis gyerekekkel. Múlthéten már azt beszéltük a szülőkkel, hogy többet nem akarunk ottmaradós buliba menni, mindenki így szervezkedjen a jövőben. :D Mindenki megutálta. :D

      Az meg a legjobb, hogy csináltátok a semmit, az az igazi pihenés és arra lenne szükségünk nekünk is! :)

      Törlés
  6. Na most akkor elmondom nektek, hogy programozni azért "kell" hogy a gyerek ne (vagy minél kevesebbet) lógjon az interneten. Egyébként egyetértek, hogy annyira szeretnék (szerettem volna) az enyémhez hasonló gyerekkort neki. De én is szerettem volna a szüleimhez hasonló felnőttkort magamnak. Pedig az a vad szocializmus időszakában volt.
    Az is rettenetes, hogy szinte nincs már olyan kirándulóhely, ahova ne települt volna be egy trambulinpark, utolsó kategóriás vurstliféleség, a rettenetes kínai műanyag vackokat árusító bódékról már ne is beszéljünk. De hát ez is olyan mint az egészséges étkezés. Ha csak úgy jössz mész az országban, a legkönnyebben hozzáférhető a pogácsa, cukorka, cukros üdítő. (FElla vagyok csak nem tudok bejelentkezni).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Enyémek nem annyira lógnak a neten. Barátnőméknél meg lenyomják a wifit a gyereknek. :D

      Törlés
    2. Az enyém volt hogy lógott, mondta is a férjem, hogy ennek nem lesz jó vége. Hát valahogy "kinőtte" 21 éves korára és most meg inkább társaskapcsolatozik, sokat van a haverjaival, jönnek mennek az országban, beszélgetnek, beülnek valahova stb. Pedig tényleg volt, hogy éjjel egykor úgy kellett elzavarni a gép elől (nyáron) most meg az egyetemen is bőven ott kell ülni, de talán emiatt is neki fontos nála a személyes kontakt pl, mint hogy a neten társalogjon. Itt is valahogy az egyensúly megteremtése a fontos, bár az tény, hogy van ahol a szülőnek nagyon küzdeni kell érte.

      Törlés
  7. Mi nem programozunk kényszeresen hétvégén, a hétvége mindkét napján meg pláne nem. Igaz, hogy évi 10-12 hétvégén verseny van a nagyobbnak, jövőre már a kicsinek is lesz (szerencsére egyszerre...), az önmagában elvisz egy hétvégét. Azt tapasztaltam, hogy ha megyünk velük, akkor is pont olyan idegörlő otthon a maradék időben a két gyerek, nincs az, hogy lefárasztjuk őket és utána örülnek, hogy csendben ülhetnek otthon. Ami le tudja náluk vinni a rezgésszámot az az, hogy csinálunk nekik egy kényelmes vackot a tévé előtt, kapnak popcornt és választanak egy mozifilmet. Az két órányi nyugalom. De amúgy amióta megvannak, én hétfőnként úgy megyek be dolgozni, mint egy szanatóriumba :).

    A legjobban egyébként a május 1-jét és a gyereknapot utálom, mert akkor tényleg mindenki kényszeresen programozik. Az idei gyereknapot megúsztuk egy kis sétával meg az egyik felújított helyi játszótér kipróbálásával, ahol szerencsére összefutottunk régen látott ismerősökkel, így a kölykök órákig eljátszottak egymással, jobban örültek neki, mint valami trambulinos-légváras tömeghisztériának. Az ajándék meg társasjáték volt, már csak azt kell kibekkelni, hogy nélkülünk is tudjanak játszani vele :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A 10-12 verseny pont elég! Azzal elmegy minimum az a nap. Nálunk is a nagyobbiknak minden második hónapban van táncversenye a köztes hónapokban meg beesik 1-1 fellépés. Ehhez ugye edzésre is vinni kell és ez már éppen elég is. Félve kérdeztem meg tőle év elején, hogy akar-e zenesuliba járni, de szerencsére nem akart. Én támogatom a zenélést amúgy, de mivel ő angol szakos, és délután 5-ig angol foglalkozások vannak, ezért minden nap bent is van addig a suliba. Még ezek után menni szolfézsra, heti 2 zeneórára, táncra, már sok lenne. Sajnos képzőművészeti foglalkozást nem találunk neki, de már nagyon hajtom a dolgot, mert azt viszont érdemes lenne nála nyomatni.

      Törlés
  8. Ó, hát mennyire igazad van. Az én gyerekeim nagyjából így is nőttek fel, nálunk nem volt hétszázféle iskola utáni képzés sem, mert majd az jót tesz a mindenféle fejlődésnek...sport volt, pont addig, amíg jól esett, és nem tovább. Nálunk is volt kert, bicikli, kis motor ,foci, és ott voltak ők egymásnak, hogy kitaláljanak mindenfélét. Volt program, néha, ami így felértékelődött, és mindig örültek.
    A lényeg szerintem, hogy nem szabad elfelejteni, hogy ők csak most gyerekek, és nem mini menedzserek, akiket folyton pörgésben kell tartani..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ti jó példával vagytok előttem, hogy igazából erőltetés nélkül is lehet gyereket nevelni! :) Amit írtál nagyon igaz, hogy ők most gyerekek és ez olyan gyorsan elmúlik.

      Törlés
  9. Húúú, ez szuper!!!!❤ Sok ilyen szülő kellene!!!

    VálaszTörlés