3/26/2024

Felnőtt okosító torna

Az auti kislányom miatt sokat tanultam és tanulok a fejleszthetőségről. Addig amíg ki nem koptatunk egy oda nem illő idegpályát, nem jöhet a helyére új. Ezért mindenféle lemaradásba kerül a gyerek. Mozgásbeli elmaradás, beszéd, tanulási nehézség, fegyelem, figyelem, stb.  Ez van, amikor beakadnak a csecsemőkori reflexek. Nem csak autiknak, sok neurotipikus gyereknek van ilyen nehézsége, amit ki lehet tornáztatni. A TSMT torna erre pont jó. Sok gyerek nem bírja, nem szereti, de ez azért van szerintem, mert éppen azokat az idegpályákat stimulálja, amik beakadtak. Tehát, ami kellemetlen azt kell nyomatni, mert okkal kellemetlen. 

Sok felnőttnek is vannak beakadt csecsemőkori reflexei, sőt vissza is tudunk fejlődni. Az öregkort szokták második gyerekkornak is hívni, mert ahogy az ember hanyatlik, úgy lesz fizikálisan és ezért mentálisan is egyre gyerekesebb. Mikor kb. 2 éve a Kicsi miatt megvettem Stephens-Sarlós Erzsébet könyvét, akkor ott találkoztam ezzel a gyakorlatban is bemutatva, hogy bizony nem csak a gyerekeket kell és lehet fejleszteni, hanem a felnőtteket és időseket is. 



Nincs ez úgy elterjedve a köztudatban, hogy nekünk is kellene fejlesztő tornázni, hogy megelőzzük a hanyatlást vagy legalább jól kitoljuk. A Végigélni című könyvben most erről külön fejezetet találtam és nagyon megörültem, hogy na végre. 

Én is beépítettem az edzésprogramomba az okosító tornát és keresgetem azokat az egyszerű gyakorlatokat, amik fejlesztenek. A jóga ilyen szempontból egy csoda dolog, mert az egyensúlyt, a légzés és a testtudatosságot is fejleszti és ezért is, meg az összes többi jótékony hatása miatt nyomatom. Viszont szoktam csak fejlesztőzni is, ami igazán jó móka, a gyerekek is szeretik velem csinálni, de még a szüleim is rá tudom venni. Erre a fejlesztésre azért van szükség, hogy stabilak maradjunk és korral se essünk el vagy épüljünk le mentálisan. Ugye az idősek a rossz mozgáskoordináció és a stabilitás hiánya miatt sokszor elesnek, ebből lesznek a combnyaktörések és abba sokan bele is halnak, mert a test teljesen lenulláza magát. Leépül a maradék, kevés izom, vele együtt gyors a mentális hanyatlás. Ezt viszont meg lehet előzni. 

A stabilitáshoz  a következő gyakorlatokat szoktam csinálni: 

  • Fél lábon állás csukott szemmel. Nagyon könnyűnek tűnhet, de nem az. Próbáljátok ki és meg fogtok lepődni, hogy mennyire nem könnyű. Ha megvan a 10 másodperc az már jó. A könnyített verzió, hogy az egyik lábat a másik elé helyezzük és úgy állunk csukott szemmel. Ha az megy, jöhet a fél lábon állás csukott szemmel. Amire fókuszálni kell az a talp. A talpat úgy képzeljük el, mint egy asztalt, négy lába van és annak mind a földön kell állnia. Aki már nagyon haladó az megpróbálhat csukott szemmel lépcsőzni. 
  • Kéz használata nélkül felállni és leülni a földre. Ez is egy olyan gyakorlat, ami lehet ma még nagyon könnyen megy, aztán 10 év múlva már elképzelhetetlennek tűnik.  
  • Lógás. A lógással a szorítóerőt lehet edzeni. Egy 40 éves nőnek 90 másodpercig kell tudnia tartania magát. Ha ez megy, akkor megfelelő a szorítóerő. Férfiaknak ennél kicsit több ideig kell bírni, de azt nem tudom már pontosan meddig. A szorítóerő szintén jó előrejelzője a test állapotának és összefügg a várható leépüléssel. Akinek nem megy a lógás, annak akkora kézisúlyzót kell cipelnie amekkorát csak elbír. 
  • Létra. Biztos láttatok már NFL játékosokat, hogy földre letett létrák között vagy gumiabroncsok között ugrálnak. Ez is olyan könnyűnek tűnik, de akkorát lehet taknyolni, ezért rendesen rá kell gyakorolni, hogy biztosan menjen. 
  • Ugrás-guggolás. Valamiről (jóga blokk, lépcső) páros lábbal le kell ugrani és szépen guggolásba megérkezni úgy, hogy stabilan érkezünk, nem dőlünk el, nem lépünk el. 

  • Lábujjedzés. A lábujjaknak szét kell tartaniuk a cipő pont ez ellen dolgozik. A stabilitáshoz nagyon kell a talp és a lábujjak munkája. Ezt nem fejteném ki részletesen, a neten balettosok remek talp és lábujjedzéses videót töltenek fel, ezeket még ülve is lehet nyomatni a munkahelyen. Illetve lehet venni ilyen cuccot, ami széttartja a lábujjakat, a nők a körömfestéshez veszik, de amúgy is fel lehet venni kicsit üldögélni benne vagy abban jönni-menni.
Ezek a fő dolgaim, de mindig valamiket még ki szoktam találnia gyerek tornájának mintájára. Például forogni is szoktam mindkét lábamon, kifelé és befelé is. Meg szoktam ugye ugrálni a trambulinon is az is egy jó fejlesztő eszköz. Próbáljátok ki és írjátok meg, hogy ment, tényleg érdekel. Idősödő rokonoknak, barátoknak pedig lehet mondani, hogy ezeket csinálják és maguknak tesznek jót. 

4 megjegyzés:

  1. Az első kettőt kipróbáltam..jobb lábbal mindössze három másodpercig bírtam csukott szemmel, bal lábbal 12 másodperc, de az utolsó négy nagyon inogós volt.
    A kéz nélkül leülés egyáltalán nem okozott gondot, a felállásban egy pillanatra el kellett gondolkodni hogy is csináljam, de aztán megoldottam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szupi! :) Akkor a jobb lábra kell kicsit gyakorolni. ;)

      Törlés
  2. Hát, hogy is mondjam, ez jó kis ébresztő volt. Egyiket sem tudtam megcsinálni, asszem innen szép nyerni. (FElla vagyok). Van még több ilyen? Vagy hol találok ilyeneket?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem ezzel találtam egy piaci rést, mert nem nagyon vannak erre épülő foglalkozások. Most, hogy orvosi könyvekben ez felüti a fejét el tudom képzelni, hogy 2-5 éven belül már lesznek erre épülő tornák. Addig is érdemes a kisgyerekeknek szánt okosító tornasorokat átnézni illetve az idegrendszert építő tevékenységek után nézni. Gondolok itt a kötésre, amiről már kimondták, hogy jót tesz az Alzheimer kór ellen, de ha már kialakult képes lassítani. Amit belinkeltem könyvet igazából gyerekeknek szól, de kiváló és nagyon sok tornasor van benne bőséges magyarázattal, ezért jó befektetés lehet.

      Ha gyakorolni fogsz, akkor fejlődni is fogsz csak legyél türelmes. :)

      Törlés