3/19/2024

A szenzoros csini kertész

5 szobás a szuterénünk. Ebből 2 szoba tipptopra meg van csinálva. Az egyik a kondi, a másik a diszkó-mozi. Ezek rögtön a bejáratnál vannak, ahol a folyosó is meg lett csinálva, burkolva van, szép, tiszta, mint egy igazi lakrész. Ablakok, ajtók mindenhol újak, nagyon kis pofás, ahogy szeretem. Aztán jön egy boltív és belépünk a szuterén pincésebb részébe. Hogy te jó ég mi van ott! Mindig elhatározom, hogy kiselejtezek, de nem sikerül, pedig évente lomtalanítás keretein belül elvisznek 2 köbméter szemetet és még így is borzalom mi van ott lent. 
Még a beköltözéskor - mikor még kis naiv voltam - arra gondoltam, hogy majd a legkisebb ilyen szobácska lesz az én kertészkedős szentélyem, mert van elég fény. Elképzeltem, hogy milyen jó lesz a kerti szerszámoknak, gépeknek és, hogy külön palántázó asztalom is lesz meg, hogy ott teleltetek növényeket. Na, hát ehelyett egy igazi őskáosz van. De olyan, hogy eddig inkább kifordultam onnan. Ha nem találtam a metszőollót vettem inkább  ujjat, minthogy megkeressem a kuplerájban. Még a végén koszos leszek...

Idén viszont valami rám jött és őrületes palántázásba fogtam, mert kitaláltam, hogy virágokat is palántázok a zöldségek mellé és kellene a hely. Külön posztot tudnék írni arról, hogy beleszerelmesedtem a vágott virágokba is és elképzeltem, hogy ezzel is foglalkozom sokat, de csak úgy, ha én is csini kertész leszek. Elve szerintem illik hozzám a vágott virág, egész jó csokrokat is szoktam kötni, legalábbis eddig meg lettem dicsérve, nem is értem miért nem pörögtem rá eddig jobban. 




Ezért nagyon elkezdett foglalkoztatni, hogy mégis kellene az a kertészeti szoba, hát mennyire menő lenne. Egy szép, rendszerezett szoba, ahol rendet és tisztaságot tartva építhetem a csini kertészkedős álmaim. Ráadásul, ha levonulok oda senki nem jön utánam, milyen jó kis nyugis hely lehetne. Napokig bejártam a célszobába, hogy akkor nekilátok, rendet rakok, de inkább kijöttem, mert az agyammal küzdöttem. Végül győzött a vágy és nekiláttam. 

Őszintén szólva én azt hiszem szeretek rendszerezni és pakolni, jól is megy nekem, egyedül a koszt utálom, de nagyon! Irtózom tőle és azért sem csináltam lent semmit. Muszáj vagyok kesztyűt felvenni, mert ha koszos lesz a tenyerem vagy bárhol a bőröm, nem bírom sokáig és meg kell mosnom magam. Azt hiszem erre mondják, hogy szenzoros vagyok. Gyerekkoromban homokozni sem szerettem, a bársonytól is sokáig kirázott a hideg és a lisztbe is utáltam mindig is belenyúlni. Mikor a tojásos liszt rászárad a kezeimre uh, grrr... hát azt sem bírom elviselni. Vagy amikor a gipsz vagy festék rászárad a kezemre, ááááááá, sikítok. A kertészkedés ezért is jó, mert kicsit szoktat a koszhoz, bár nekem azt is inkább úgy sikerült jól lehozni, hogy van benne szépség, rendszer és a lehető legtisztább. Ilyen koszos- puritán udvarokra ránézni sem bírok. Bántja az idegeimet. Ez igaz arra is, ha a házban vagy bárhol vagyok. Anyám szerint azért lennék rossz sorozatgyilkos, mert a bűntett helyszínét rendbe raknám és lebuktatnám magam. Itt a szuterén hátsó fertályába inkább be sem mentem. Próbáltam nem gondolni arra, hogy a háznak van egy ilyen része, de mostanáig bírtam. 

Amit biztosan megtanultam magamról az életben, hogy szeretem a szépet vagy szeretek dolgokat széppé tenni. Így érzem jól magam, ha minden olyan kis csini. A kert is legyen csini, a tyúkól is legyen csini, a veteményes is, minden is. Most megküzdök az agyammal meg a kosszal és kipattintom a kertészkedős szobám meg a többit is. Nem azt mondom, hogy olyan tiszta szoba lesz, mint mondjuk a diszkóm, de jó lesz benne hobbizni. Már látom, hogy jó lesz csak éljem túl a koszt. 

14 megjegyzés:

  1. Ezek nem tipikus auti tulajdonságok? Egy régi blogban olvastam egy nöröl, aki, meg a lánya aspergeres volt, ö irta mindig, hogy mindenben rendezkedik, meg hogy szenzoros érzékenysége van mindkettejüknek. Egy barátnöm, akinek auti fia van, azt mondja, biztos ö is az, valamennyire, mert imád szortirozni, rendezkedni és nagyon jó is benne. Én is szeretnék inkább ilyen lenni, nem bántásból kérdezem. Söt, szeretnék rendesebb lenni és legyözni a káoszt. Barbara

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Még olyanon is van, hogy az agyam "fotóz" és ezért mindenre emlékszem ki, mit, hol tett le. Vagy például arcokkal is működik ez nálam, hogy megjegyzek ismeretlen embereket és emlékszem, hogy pár éve hol és mikor láttam. Nem mindig, de ha akarok "visszalapozok" és pár óra alatt lefuttatom az agyamban. :) A vizuális memóriám évekre visszamenőleg így működik, viszont nem vagyok autista ez biztos. :) Ilyen szenzorossága sokaknak van és a pakolás-tisztaság mániát a nagymamámtól örököltem ő sem volt autista. :) Az viszont igaz, hogy az autik szeretnek pakolni különösen sorba rendezni. A Kicsi nálunk rendes gyerek, elpakol, rendszerez. :)
      Hidd el már tokkal-vonóval átnézett dolgoz ez, de nem vagyok auti pedig könnyebb lenne a miértekre választ kapni. A Kicsi kivizsgálásain felmerült ugye, hogy sokszor a szülő is autista, nálunk ez nem így volt, egyikünk sincs rajta a spektrumon.

      Törlés
  2. Teljesen tudok azonosulni azzal, hogyha picit is koszos lesz a kezem, egyből megmosom. Nem bírom én sem, ha rászárad a liszt, festék vagy akármi... Amikor a törölköző már érdesebb, nem az a pihe-puha anyag, attól szó szerint kiráz a hideg. De én pl. az őszibarackot sem tudom megenni, mert attól is rosszul vagyok, hogyha a barack szőrös kis héja hozzáér a nyelvemhez. Csak megpucolva eszem. Nyilván meg tudnám enni héjastul is, le tudom küzdeni, szóval nem vagyok pszichiátriai eset, de tényleg nagyon vonakodom, és már attól is a rosszullét környékez, hogy ezt most leírtam és belegondoltam 😅

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Uh, ez az őszibarack nekem is megvan, utálom, hogy szőrös, le szoktam hámozni szó nélkül. :D

      Törlés
  3. mindenkinek mas a szenzoros profilja, én pl imadom, ha az auto macskakoveken vagy picit razos uton megy, a tul sima uttol hanyingerem lesz🙈es en lakom a hanyatlo nyugaton haha! lehet, hogy ha tobbszor utaznek Szabolcsban (eredetileg nyiregyhazi vagyok), hamar kiabrandulna az idegrendszerem a razos utakbol…librarycat

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát igen, gyere haza, itt aztán rázós az út. :) A hányinger azért van, mert a vesztibuláris idegrendszered gyengébb. Szoktál mondjuk forogni, mint a táncosok? Fél lábon vagy akár kettőn? Forgással lehet erősíteni ezt a dolgot.

      Törlés
    2. igen! en vesztibularis harito vagyok (az egyik nagymamam is ilyen volt, de neki a korral romlott, nekem azert javult, sztem tobbek kozott a gyogytorna es az uszas is segitett), a kisfiam meg pont hogy vesztibularis kereso. amikor ot vartam, igyekeztem rengeteget mozogni, de covid eleje volt es rengeteg volt a munkank es iszonyu sokat kellett ulni is, es vhogy annyira ereztem, hogy neki ez nem jo :( tornaztam, jogaztam, setaltam, turaztam, a vegen strandra is elmentem uszni (amikor mar megkezdodott az iskola es kevesen voltak a vizben), de sztem ketszer ennyi se lett volna neki eleg, h kompenzalja az ulest…a hordozast is imadta, sokat turaztunk ugy, hogy kendoben v hordozoban vittem❤️neha meg most is keri, h ringassuk❤️

      Törlés
  4. Gyerekkorom óta utálom, ha pl. olajos a kezem, egy időben ez odáig fajult, hogy késsel-villával ettem a bundás kenyeret :). Egy pár éve egyébként rájöttem, hogy mizofóniás vagyok, magyarul szelektíven érzékeny bizonyos hangokra: csámcsogás, ropogtatva evés, zacskóval zörgés, lábbal vagy ujjakkal dobolás, horkolás, szipogás...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez a mizofónia szerintem hosszú házasságban is eljön. Az elején még olyan cuki a másik, ahogy rág, csámcsog aztán az is zavaró, ahogy levegőt vesz. :D :D :D

      Törlés
    2. Igen, de esetemben ez nem korlátozódik a feleségemre :).

      Törlés
    3. Jamon: te jó ég, csomó minden világossá válik, elég csak egy-egy hozzászólást elolvasni, köszönöm
      Penny: bizony bizony :(

      Törlés
    4. @Jamon wááááháháááá :D :D :D

      Törlés
  5. Nem is gondoltam volna, hogy erre külön kifejezés létezik.
    Megőrülök a kollégám nyikorgó székétől, a kolléganőm krákogásától, a sós mogyorós/csipszes zacskók zörgésétől, a teát kavargató, közben a csészéhez koccanó kanál hangjától. A náthás férjem folyamatos orrfújása, és váratlan tüsszögései...én érzem szemétnek magam, hogy ő beteg, én meg nehezen viselem ezeket a zajokat.
    Én sajnos nem tudom megnyugtatni magam... :(

    VálaszTörlés
  6. ... pár éve olvastam a "túlhallásos" gyerekekről, aztán valahogy leesett, hogy szerintem nekem is van ilyenem (mármint nem ilyen gyerekem, hanem túlhallásom :D). Most, hogy olvastam ezeket a hozzászólásokat - hogy kit mi idegesít - elgondolkodtam azért, hogy ez - is - jellemző rám, de... valszeg ezért tudok csak baromi ritkán kikapcsolni, mert hiába vagyok belemélyedve valami munkába, tevékenységbe, a füleim folyamatosan hozzák az információt (csak nem forognak :D), és egy idő után van, amikor sok, és rettentően zavar. Pl. a szüleimnél tíz percet sem bírom, hogy két szobában meg elég hangosan a tévé, és mikor odaérek, mind a ketten kijönnek és emellett még beszélnek, a négy "zaj" olyan mértékű feszültséget kelt bennem, hogy nagyon szégyellem is, és sokáig nem is értettem, de rájöttem, hogy sok zaj egyszerre, az valami rettenet.
    Egyébként teljesen érthetetlenül állok azok előtt is, akik olyan videókat néznek, és ez kapcsolja ki őket, amiben pl. valaki papírzacsit zörget, vagy a kezeit dörzsöli össze, vagy éppen pattogtatja a bubisfóliát... Na, egyrészt ezektől falnak megyek, de magától a dolog értelmetlenségétől is.

    VálaszTörlés