9/01/2023

Ázsiai ihletésű rizs

Azt mondja ma nekem a férjember, miközben étkezési boldogsághormonok elöntik a testét, hogy "Mi történt veled? Azért szintet léptél a főzésben! Ez lett a csúcs!" Tényleg így van, azt hiszem most felívelőben van a konyhai tudásom és rögtön írtam is egy listát, hogy majd a mindenféle ünnepekre milyen konyhai eszközöket kérek. A férjem amúgy nagyon szereti az ázsiai konyhát ezért sejtettem, hogy be fog jönni neki a mai ebéd. Nem először csinálok ilyet, rá kellett érezni sok mindenre, de ezek apró trükkök, amit mondjuk egy ázsiai ember mellett hamar el lehet lesni, de nem volt ázsiai ember mellettem. 

Tehát ma megtörtem a mediterrán fonalat, mert reggelire fokhagymás sült édesburgonyát csináltam tükörtojással és gondoltam valami sósabb legyen az ebéd. 


1. Felraktam a rizst. Basmatit használtam és mint az olasz tésztát ezt is al dente kell megfőzni. Ne ragadjon, ne legyen túlfőzve. 

2. Míg a rizs főtt addig olívás-fokhagymás alapon lepirítottam a besózott húst, mikor kész lett betettem egy hőálló edénybe, hogy tálalásig meleg maradjon.

3. A serpenyőben a hús helyére ment még egy adag olaj, két nagy fej lilahagyma, két nagy gerezd fokhagyma, egy normál méretű cukkini és egy nagy, de mégis zsenge sárgarépa, kb. negyed kiló friss spenótlevél és chili paprika. Ha friss, ha szárított a chili figyelni kell, hogy nagyon kevés is nagyon tud csípni, ezért óvatosan adagoljuk, erre rá kell érezni. A zöldségeket viszonylag kicsire és vékonyra szeletelem az ilyen típusú kajáknál szerintem jobb így, előbb is készül el. Ha a zöldségek már a serpenyőben vannak mehet rá ízlés szerint a világos és a sötét szójaszósz majd a halszósz ( ez tökre elhagyható). Folyamatosan kóstoljuk, hogy elég sós és elég chilis legyen. Számoljuk hozzá, hogy még a rizs bele fog kerülni és ha például nem elég sós, akkor mehet még egy kis szója, de sima só is, a szójától nagyon szomjasnak lehet lenni, tehát ne azt öntsük vödörszámra. 2-3 evőkanál elég belőle a többi inkább só legyen, a szójára is inkább fűszerként tekintsünk kicsit. 

Mivel nem tudom ki, hogy áll az ázsiai kajákkal elmondom, hogy a "sima" szójaszósz is egy sötét folyadék, de az nem színezi meg úgy az ételt, mint ahogy azt látni szoktuk éttermekben, ezért kell a sötét szója szósz. Nem olyan egyszerű beszerezni, ezért egy kis trükköt lehet alkalmazni. Sima szójaszósszal ízesítjük az ételt és teszünk rá két csapott evőkanál piros paprikát. Nem lesz paprika íze az ételnek, de a színe szép lesz. 

4. Ha megpirultak a zöldségek, akkor ugyanebben a serpenyőben úgy, hogy nem vesszük ki a zöldségeket (!) csinálunk egy kis helyet az oldalánál és beleütünk egy tojást. Elkeverjük és hagyjuk, hogy rántottás legyen. Itt a tojást kvázi fűszerként, ízesítésként használjuk és nagyon fontos alapanyag. Ha ez megvan elkeverjük az összes zöldséggel és már mehet is bele a megfőtt rizs. 

Én azt tanácsolom, hogy apránként kanalazzuk bele a rizst és keverjük, figyeljük, mert a jó rizs-zöldség arányt így könnyebb eltalálni. Elsőre mindenki túl sok rizst főz és ha sok a rizs elveszik a varázs. 

5. Végül lehet tálalni is. Kiszedjük a rizses alapot, rátesszük a lepirított húst, törünk rá egy kevés bármilyen magot (mandula, kesudió, dió, stb. ami éppen otthon van) és tényleg csak pár csepp szója szószt rácsorgatunk a húsra. 


Nem vagyok egy ázsiai konyhatudós, de a következőket figyeltem meg, hogy mitől lesz tényleg olyan az íze mint amit elvárunk egy ázsiai tésztás vagy rizses ételtől: 

1. Jó sok hagyma.
2. Jó sok fokhagyma.
3. Chili.
4. Sima szójaszósz és sötét szójaszósz (utóbbi helyettesíthető a szín miatt pirospaprikával).
5. Kellő mennyiségű olaj.
6. TOJÁS! 
7. Húst külön mindentől pirítjuk, tálalásig félretesszük!

Ha ezek megvannak bármilyen zöldséggel behelyettesíthető ez az étel is kivéve talán a paradicsom nem való hozzá, de mehet bele zeller, paprika, burgonya, mángold stb. Ha van ázsiai olvasom vagy konyhaszakértő olvasóm nyugodtan írjon nekem. 

5 megjegyzés:

  1. Ez de jó, köszi! Szerintem folytasd ezeket a bejegyzéseket :D

    VálaszTörlés
  2. Mindenképpen, ha van időd rá, szívesen látjuk, felüdülés ugyanis!
    :-)) Ági

    VálaszTörlés
  3. Ízlés kérdése is, de én ázsiai kajatudortól azt tanultam, hogy minden ázsiai kajába kell édes íz is. Szóval a sima és a sötét mellett legyen otthon édes szójaszósz is, ami sűrűbb az előző kettőnél, persze jobb híján helyettesíthető nádcukorral is. Ha van még halszósz és rizsecet, akkor bármilyen ízt be lehet állítani. Nekem a csak sós kaják annyira nem jönnek be, azokat az ázsiai ételeket szeretem igazán, amikben a sós és az édes is jelen van.

    VálaszTörlés
  4. Hagymából a vöröshagyma nem annyira autentikus, fehér hagyma, újhagyma, vagy póréhagyma a legjobb.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, csak itt nem találtam sehol még pórét sem pedig igazából salottahagymát akartam bele. Cukrot én nem teszek ha nem muszáj, de persze igazad van. Amúgy már szinte csakis nyers mézet használok édesítésre.

      Törlés