9/08/2023

A fogról és a sókról

Szónikus fogkefét használok. Nagyon szuper! Hozott is változást az életembe, mert fehérített a fogaimon és tisztábbnak is érzem a számat. Szerintem ki is maxolta a tudását, fixen tartja a minőséget és megmondom őszintén már nem is akarnék mással fogat mosni. Viszont most nem a fogkeféről akarok beszélni hanem, hogy pár napja azt vettem észre, hogy lényegesen fehérebbek lettek a fogaim. Pedig a kávézás mellé beiktattam az állandó teázást is az életembe, ami azért szintén fogszínező hatású. Természetesen nincs tudományos bizonyítékom, meg semmilyen bizonyítékom nincs, de azért tennék rá egy elég nagy tétet, hogy ez azért történt, mert megváltoztattam az egész étkezésem. Fogalmam sincs, hogy ez egy valami hatása vagy inkább több valamié, de megtörtént és én nem tiltakozom ellene. Arra tippelek, hogy a szervezetem dolgozik, talán fiatalít. Elég lelkes is lettem mikor észrevettem. 

Azért is lelkes vagyok, mert ragadós, amit csinálok. A férjem nyilván eddig is kérte néha-néha, hogy főzzek neki viszont nem állt tőle távol az sem, hogy ő főzzön. Most külön kéri, hogy csináljak meg egy-egy bizonyos ételt úgy, ahogy szoktam, hogy tele van minden jóval. Azt mondja "függő lett", "elrontottam" őt már nem a húsoknál áll a boltban inkább a zöldségeket nézi vágyakozva. Tegnap és tegnapelőtt is jókat reggeliztünk, de már vacsit nem csináltam, mert el kellett mennem szülőikre. Mire hazaértem kész volt a vacsi amit a férjem főzött és az ifjú padavan tanult tőlem, pakolta bele rendesen a zöldséget. 

A feldolgozott ételek kezdenek eltűnni nálunk. A kamrában 4 üres polc lett, mert már nem töltjük fel a mindenféle izével amivel eddig. Döbbenet. Azt nem tagadom, hogy sokat főzök és állok a konyhában, de nekem ez zen és szórakozás is. Másrészt 10 perc alatt is lehet valami nagyon jót összeütni és szeretem megnyomni a reggelit. Ha a reggeli minden szempontból helyén van, akkor az agy megkapja egész napra azt az üzenetet, hogy rendben vagyunk és már nagy baj nem lehet és le lehet hozni a nap többi részét könnyen. ( Majd egyszer kitérek arra miért nem jó minden reggel zabkását enni. Nem is nem jó, toxikus a szervezetre.)


Ez nálunk egy általános reggeli ugye, ez egy férfi adag. Látjátok krumplit is használok, fontos is a kálium miatt is, de van itt fehérje és rengeteg zöldség. A "meleg" saliban van minden, de ami nem látszik, hogy negyed kiló spenót is bele van főzve, illetve van benne lenmag és csalánlevél is. Szálasan veszem a gyógyteákat és nem mindig csak megiszom, hanem belefőzöm az ételbe. A narancslé is frissen facsart, ami a hedonizmus része, mert én szinte csak szűrt vizet iszok vagy csapvizet, amibe mindig teszek Himalája sót. Nem sokat, egy pohárba egy csipetnyit, hogy ne érezzem. A ásványi anyag és nyomelemek nélküli szűrt víz és a csapvíz csak mossa ki ezeket a fontos dolgokat a szervezetből. Minden ivásánál ezeket vissza kell pótolni. A Himalája só erre tökéletes megoldás. 

Az asztali sók semmire nem jók. Fehérítik őket és telenyomják csomósodás gátlóval és semmi fontos nincs benne. Felesleges, megbetegít, mert hiányzik belőle a természet harmóniája. A Himalája sóban a nátrium-klorid mellett 90 más ásványi anyag van. Burtál nem mire képes egy kis só? 

Például: 
  • Kálium 
  • Magnézium 
  • Kalcium
  • Vas 
  • Cink
  • Réz
  • Jód
A másik ilyen nagytudású só a Parajdi só. Sajnos ezt leginkább csak bioboltokban lehet kapni, de ugyan azt tudja, mint a Himalája só és kevesebbet is utazik hozzánk. Én váltogatni szoktam, hogy mikor melyiket veszem. A Parajdi sóban vannak szürkés és barnás szemek, kicsit koszosnak tűnik, de nem kell megijedni ez normális, ettől is jó. Szóval dobjátok ki szerintem a haszontalan asztali sókat, kis változtatás és mennyi haszon alapon. 

24 megjegyzés:

  1. Az ír sót ismered? Elősegiti, hogy a víz ténylegesen eljusson a sejtekhez. (Zsófi)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A celtic sea salt-ra gondolsz? Mert ismerem csak hozzájutni nem tudok. :)

      Törlés
    2. Jaa, nem ír hanem kelta :) Én netröl rendeltem, de nem tudom még, hogy mennyire hatásos. És gratula, ahogy reagáltál bobére, sajnálom, hogy van aki nem igy tett, hanem még saját magát vádolja. Zsófi

      Törlés
  2. "a Himalája só alapvetően nem más, mint kicsit különös színű , jól “marketingelt”, Pakisztánban bányászott kősó. A karrierje az 1990-es években Németországban kezdődött, ahol egy Peter Ferreira nevű “kutató” csodás hatásaira, egészen különleges összetételére hivatkozva nem kis hasznot generált forgalmazásából. Aztán persze kiderült, hogy ahogy ilyenkor szokás, az egész nem más, mint parasztvakítás: a Himalája só nem is himalájai, 98%-a, csakúgy, mint az európai kősóké, nátrium-klorid, és a maradék 2% sem tartalmaz olyan különleges anyagokat, amitől csodás hatásokat várhatnánk. A kezdeti reklámokban megjelenő “84 komponenst” soha, senki nem tudta kimutatni; a Bajor Élelmiszerbiztonsági Hivatal sem, amely 15 kereskedelmi minta vizsgálata alapján jutott a fenti konklúziókra. Különleges színét pedig egy egészen közönséges anyag, a vas-oxid adja." Mondjuk még ha lenne is benne 2%-nyi különleges cucc, az sokat nem számítana, hiszen nem eszel meg naponta belőle kiló számra. Inkább költsd a gyerekekre a pénzt, ami megmarad, ha nem ezt veszed. Többet ér.

    VálaszTörlés
  3. Nem is tudom honnan kezdjem, mert az a bajom, hogy te egy erőszakos, ki ha én nem kommentelő vagy és úgy látom mindenhol megcsinálod a műsort. Ahol te megjelensz ott balhét generálsz a stílusoddal és mindenki próbál veled normális hangnemben beszélni, de azt hiszem elérkezett az idő, hogy azt mondjam ennyi elég volt belőled.

    A te személyiséged jelenleg nem alkalmas normális hangvételű vitára, mert ha erre a baromságra, amit írtál részletesen válaszolok, akkor te arra úgy fogsz reagálni, hogy addig nyomod az erőszakos, díványról szedett információiddal a vakert, hogy végül lenyomsz mindenkit. Félreértés ne essék, lehet más véleményed még akkor is ha a dívány oldalról szedted, nem ez a bajom és meg is hallgatom, de te nem tudod normálisan közölni, sem alátámasztani és még meg is mondod mire költsem a pénzem.

    Szóval Böbe nevű arc nélküli kommentelő, azt mondom ide többet te nem kommentelsz. Ha igen, akkor válasz és olvasás nélkül törlöm. Lehet más megengedi az ámokfutásaidat és még bocsánatot is kér tőled, szíve joga, én nem ez a típusú ember vagyok. Ha van benned némi tartás eltűnsz innen, de gyorsan! Ha nincs gondolom majd jönnek a végnélküli kommentek tőled, de ahogy mondtam, mindent ki fogok törölni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azta! :)
      Tök jónak tartom, hogy meg tudod húzni a határaidat Penny. Én is megfigyeltem már ezt, nálam is volt egy necces helyzet, és nemrég volt aki egy ilyen kötekedés után bejegyzést is törölt. Ki akar a saját blogjában tojáshéjon lépkedni? Senki.
      Nem arról van szó, lehet más a véleménye mindenkinek mindenről, de tartsa már magában, vagy lapozzon tovább, miért kell mindenhova odakakkintani?
      Maximális elismerésem, hogy így ki tudsz állni magadért!

      Törlés
    2. Köszi és látod muszáj.
      Felőlem olvashat, meg átkozhat, de ez nem a blikk komment szekciója, ahol mindent is lehet. Ha eddig nem jött le neki, hogy én nem az a típus vagyok, aki az ilyet majd körbesimogatja csak, hogy meg ne bántsak senkit akkor nem figyelt túl jól.

      Még a legártatlanabb blogger is levette egyszer a kommentelési lehetőséget, mert beszóltak neki zsinórban a semmire. Én nem veszem le a kommentelési lehetőséget, de nem is engem meg, hogy ez a szellemi színvonal itt felüsse a fejét.

      Törlés
  4. Huh ő nálam is többször megjelent amíg be nem zártam.

    VálaszTörlés
  5. A himalája sós dolog viszont ezen a ponton tényleg fake science. Ártalmatlan, de nincsenek olyan különleges hatásai, mint gondolják.

    Fontos, hogy tiszteletben tartsuk egymást, egymás érzelmeit és véleményét, de az hogy a himalája só "működik-e" nem vélemény kérdése (mint ahogy a homeopátia, biorezonancia, oltások és társai). A táplálkozástudományban van egy komplexitásból, tudáshiányból, statisztikai jellegzetességekből eredő bizonytalanyság. Pont ezért szükséges hozzá diploma (ami itt egy átfogó, a rendszert a maga komplexitásában látó, és az aktuális tudományos álláspontot ismerő tudást jelent, amire az illető érdemben reagálni tud), ezt nem lehet összeszedni bulvárkönyvekből és netes cikkekből, mint ahogy sokan csinálják.

    Nem szeretnék vitatkozni veled, ezért küldök linkeket, ha van kedved olvasd el, és vagy változtat azon amit gondolsz, vagy nem. :)

    Kicsit emészthetőbb cikkek:
    https://alimento.blog.hu/2019/05/13/a_84_mikroelem_legendaja
    https://www.webmd.com/diet/himalayan-salt-good-for-you

    Ha valaki tudományos igényességgel akar vitázni, ott a pubmed (ami a tudományos publikációk adatbázisa) a szakmai standard.
    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33086585/

    Ami brutál igényes a témában magyarul a szkeptikus blog, de specializáltabban az alimento blog.

    Szeretném még egyszer hozzátenni, hogy egyáltalán nem érdekel, hogy mit eszel és mit hogyan csinálsz. Ez a te döntésed.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kis önkorrekció: az alimentós cikk elemekről ír. A köznyelvben gyakran keveredik az elem és a vegyület/ásványi anyag kifejezés. A neten barangolva keveredve lehet hallani, hogy mennyi elem vs mennyi ásványi anyag van a himalájai sóban. A cikk a 84 elem koncepciót cáfolja, a 84 vegyület létezése speciel igaz.
      Még egy cikk: https://www.healthline.com/nutrition/pink-himalayan-salt#TOC_TITLE_HDR_7

      Törlés
    2. Itt amúgy nem is a Himalája só tudása volt ugye a baj, hanem maga a stílus és, hogy az első blikk-es cikket idemásolta, majd személyeskedett. De ez már nem is lényeg, kérdezek:

      Én az étkezést úgy fogom fel, hogy az egy komplex dolog, harmóniára kell törekedni (színes legyen, tápanyagban gazdag, szezonális, stb.) Egy só, vagy egy tea vagy egy mit tudom én mi nem fog segíteni. Viszont össze lehet rakni, hogy minden összetevő még a só is tudjon, ha kicsit is tápanyagot tartalmazni. Tehát nem tartom csodaszernek, de mégis sokkal jobb, mint a nulla asztali só. Nyilván aki egész sokat piál, dohányzik és eszi a feldolgozott szemetet, annak aztán tök mindegy mivel sózza a lángost.

      Ezer tényező van, nem mindenkinek szívódik fel ugyanaz ugyanúgy, de ezt például az életben senki le nem követi, hogy kinek mi szívódik fel, mi nem. Tehát felállítok egy harmóniát, hogy jobb sót használok, már csak hidegen sajtolt olíva olajat használok vagy kókuszolajat, hogy naponta eszem magokat is és persze figyelem a makrókat, gyógynövényes teát iszom, több zöldséget eszem, satöbbi. Figyelem magam és alakítgatom, mert nincs olyan, hogy mindenkinek ugyanaz jó.

      Szóval szerinted úgy van-e haszna a Himalája / Parajdi /Celtic sónak, hogy minden más, amit beviszek a maga nemében az egyik legjobb? És ez a fajta étkezés meggyógyítjahatja-e úgy testet, hogy utána már 10-szer jobban hasznosul majd az a kevés Himalája sói is, mint előtte?

      Törlés
    3. Jah és a szakirodalmat és a blogokat köszönöm, követni fogom.

      Törlés
    4. Elolvastam a alimento posztot, jaj nagyon jó! Végre egy jó blog! Na, nyilván mindenkié jó, de értitek. :D
      Amúgy vajon mennyit mindenfélét mosunk ki magunkból egy pohár vízzel? Biztos erre is rá kell keresnem.

      Törlés
    5. "A sószobáknak nagy kultusza van, de nem szeretnék lelombozni senkit: a terápiás hatásokat illetően egyre erősebb kételyek merülnek fel.Azon nem lepődök meg, hogy a "bizonyítottan" szó után semmilyen bizonyító forrás nem jelenik meg. Gondolom, bizonyítás után gyorsan titkosították, nehogy valaki megtudja." - Ehhez annyit fűznék hozzá, hogy én szoktam inhalálni Salvus vízzel, ami szintén sós. Lehet nem a sótartalma miatt, de sokkal jobban gyógyulok tőle. Illetve gyereknek szoktam krupp megelőzősére használni, amit konkrétan a Bethesda kórházban ajánlottak az orvosok és szerintem nem csak mítosz. Megkockáztatom a komplexitást kell megint nézni nem csak egy összetevőt.

      Ugyanitt a húsleves komplexitása, amiben só is van és "megiszod" az is betegség esetén gyógyító hatású. Tehát önmagában tápanyagot nézni szerintem nem feltétlen jó, hanem komplexen kell gondolkozni.

      Törlés
    6. Igen, megértem.
      Sajnos időnként velem is előfordul, hogy nem úgy sül el 1-1 megjegyzés, mint ami a szándékom volt, vannak akiknek a kommunikációt is tanulni kell. De mivel megtűrsz, ezt sikernek könyvelem el. :D

      Ez itt inkább személyes vélemény lesz, mert kellene 1-2 nap, hogy utánanézzek mi most az aktuális álláspont (határterületen vagyok, de a tudományos világot elég jól ismerem). Szerintem ha minden mást kimaxolsz, akkor kb felesleges a himalája jó, mert valószínűleg annyi jó dolgot viszel be a többi ételből, hogy nincs rá szükség. Általában ezek úgy működnek, hogy mindenkinek van egy személyes mennyiség egy adott élethelyzetben amire szüksége van, fölötte általában nincs extra jótékony hatás.

      Még egy linket hátha értékelsz: https://taplalkozasbeallitas.hu/ pont lesz egy IR-es előadásuk, nekem lenyűgöző volt olvasni pár cikket, hogy hogy dolgoznak.

      Amúgy már van arra mód, hogy arról tájékozódjunk, milyen tápanyag hogy szívódik fel a szerveztünkben. Én csináltattam egy teljes exom szekvenálást (életmódot, betegségeket, genetikai dolgokat elemeznek), és ott pl. volt egy felszívódási panel. Persze nagyon fontos, hogy ezeket tudja az ember a helyén kezelni, ez sem egy szentírás, csak a tudomány aktuális lenyomata.

      Törlés
    7. Persze ez az inhalálás is jó példa. Nem lehet teljesen tudni, neked működik, ártani biztos nem árt, ezért teljesen rendben van, ha használod. Még ha valami garantáltan nem működik, de az illetőnek megnyugvást jelent, nekem az sem egy triviális kérdés, hogy "oké-e" ezt elvenni tőle.
      Akkor viszont elég veszélyes, ha valami súlyosabb állapot áll elő, és valaki kizárólag ilyenekre akar támaszkodni. Illetve az információterjesztés is nagy felelősség, mert más meg úgy értelmezi ahogy akarja, tejed a pletyka, és emberek inhalálással akarnak tüdőrákot gyógyítani. Annyi minden félre tud csúszni pontatlanságokon.

      Törlés
    8. A Táplálkozás Beállítást ismerem, még nem voltam nálunk, de tervezem, hogy a IR és a PM előadásukra bejelentkezem csak most éppen nincs is kiírva "csak" fórumest.

      exom szekvenálást- Igen, ezt tudni kell helyén kezelni. A DNS tesztnél is felajánlották, hogy lehet csinálni mindenféle betegségekre szűrést, de nem kértem, mert mit tudom én, lehet rosszul értelmezem és majd aggódom egy csomót.

      Törlés
  6. Néhány évente eljutok Kolozsvár környékére, onnan szoktam hozni 2-3 kiló erdélyi kősót, minden útmenti bóvliárusnál lehet venni, nyilván olcsóbban, mint itthon. Én ebben hiszek, a himalájaiban pl. nem, legalábbis arról azt gondolom, hogy extrát nem tud, viszont még mindig sokkal jobb, mint az ukrán, orosz káliumos vegyipari hulladékok. Az olasz, görög "tengeri" sókat is kerülöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elképzelem, ahogy hazaérsz és kérdezik a gyerekek nagy reményekkel:

      - Aaaaaaaaaaapa!!!! ?Mit hoztál?
      - Sót!

      :D :D :D

      Törlés
    2. Jajaja, utána kapnak kis tálkákban, hogy nyalogathassák :). Persze a bóvlinak jobban örülnek.

      Törlés
  7. https://www.youtube.com/watch?v=oJS0a10nPN0 állitólag a kelta só elösegiti, hogy a test tényleg felvegye a vizet. Mert hiába iszunk sokat/eleget, a sejtek szomjaznak, mert nem tudják felvenni a folyadékot, állitja ez a Barbara O'Neill, és szépen elmagyarázza kémiai képletekkel, hogy miért. Persze fogalmam sincs, mennyire van igaza, de azt már én is hallottam, hogy egy természetgyógyász(!) azt mondta, hogy a páciens szomjas, nem beteg.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Barbara O'Neill-t én is ismerem, tök jókat mond. :)

      Törlés