9/17/2023

A matek mindent megmond

Hogy miért kezdtem el nagyon odafigyelni a sétálásra? Tök egyszerű, mert számolgattam kicsit és máris okoztam magamnak egy kis ráeszmélést.  

Ha azt veszem, hogy heti háromszor el tudok menni futni 6 kilométert, akkor az összesen 18 kilométer futást jelent. Havi szinten ez 72 kilométer. Milyen szép, milyen soknak tűnik, de mégis kevés. Mert, ha azt veszem, hogyha minden nap megvan a 10 ezer lépés, ami szintén nagyjából 6 kilométer az heti 42 kilométert jelent. 30 napos hónappal számolva az 180 kilométer. Azért a 72 és a 180 között elég nagy a különbség. A tízezer lépés pedig egy alap elvárás a mozgás tekintetében, ezen felül lehet edzeni, de ennek kellene ugye lennie az alapnak. Ebből azt következtettem ki, hogy nem lehet egy nyugati típusú ülőmunkát kompenzálni heti pár futással. Most próbálom tehát elérni, hogy naponta meglegyen a tízezer lépés, heti háromszor a futással és a vele egybekötött kondizással illetve a napi szintű nyújtással. Ezen a héten már ötször sikerült teljesítenem a tízezer lépést és megvolt a három futás és háromszor nyújtottam. Mondjuk, hogy ezen a héten tudtam kompenzálni a nyugati típusú életem. 

Tésztahelyettesítő cukkini. Imádom! Most elég olcsó a cukkini, nyomassátok! 

Nekem a lépésszám több, mint fele elég könnyen összejön úgy, hogy gyalog hozom és viszem a lányokat oviba, suliba. Még ezenfelül mindenhova ahova csak lehet gyalog megyek, ha van hova. Ha éppen nincs, akkor ki kell találnom ilyenkor, hogy hová is menjek el, hogy a fennmaradó lépés meglegyen. Ezen még dolgoznom kell, mert ilyenkor a vásárlást választom, de sétálhatnék is csak úgy. Minél hidegebb és sötétebb lesz annál nagyobb kihívás lesz megtenni a szükséges lépésszámot, ezért nem csoda, hogy télen jobban hízunk. Fityfenét tárol a szervezet télen, egyszerűen az alapból kevés mozgás még kevesebb lesz ráadásul télen tömjük a fejünket, a kabát alatt úgysem látszik a háj alapon. 

Lehet itt kalóriákat is számolni, mennyit edzettem, mennyit ettem, de az szerintem egy idő után zsákutca. Nehéz megmondani, hogy kinek és mennyi kalóriát éget el a szervezete egy-egy edzés alatt. Ugyanígy az étkezéses kalóriaszámlálás is egy ideig jó, hogy szabályozzuk magunkat, megtanuljuk mi mennyi, de hosszútávon nem működik csak a jó kajálás. Mert ugye 300 kalória kakaóscsiga nem azt tudja, mint 300 kalória lazac. Más az inzulinválasz, a tápanyagsűrűség, a szervezet máshogy bontja le, nem beszélve arról, hogy a lazac megküldi a jelet a szükséges hormonon keresztül az agynak, hogy köszi elég volt, míg mondjuk a sütike ilyet nem nagyon akar küldeni. Ezért van az, hogy 4 szelet lazacot nem eszik meg általában senki, de 4 szelet sütit azért le tudnak egyesek tolni nagyobb gond nélkül. Tehát ezért zsákutca egy idő után a kalóriaszámlálás, egy ideig hoz fogyást, de ha nem jól eszünk, akkor megáll a fogyás és jön egy irdatlan éhségérzet majd az elkerülhetetlen zabálás. A mozgás is ilyen. Lehet számolgatni, hogy egy futással 424 kalóriát elégettem, de jó, de lehet nem égettem el annyit és az is lehet többet égettem. Viszont egy napi, állandó aktivitás szerintem beállítja a szervezetet annál az egyszerű oknál fogva, hogy állítólag erre lettünk kitalálva, az alacsony intenzitású napi szintű mozgásra. Valljuk be ez logikus is. Sehol nincs az ránk szabva, hogy 8 órát üljünk munka közben, hogy már 800 méter megtételéért autóba üljünk, hogy a pihenés az legyen, hogy továbbra is ülünk egy film előtt és tömjük a fejünket közben. Őszintén figyeljétek meg  magatokon, hogy hol van nektek most a lélektani határotok. Én azt az adatot gyűjtöttem össze a környezetemből, hogy az 1 kilométer már olyan távolinak tűnik gyalog, hogy majdnem túrának fogjuk fel. 1 kilométer oda-vissza megtételéért már a többség kocsiba ül és ami a legrosszabb ehhez szoktatjuk a gyerekeinket. Igazából vicces így leírva, de tényleg ez megy. 

A másik. Rátaláltam egy jó orvosra a tiktokon és ő azt a döbbenetes infót mondta, hogy három napi nyugati étkezés a bélflórát már megborítja. Három nap. Nem harminc év hanem három nap! Több, mint elgondolkodtató.



Tudom beszélek itt kajákról meg mozgásról, de azért van ennek látszata. Hirtelen két farmeromba csak úgy belefogytam. Megmondom őszintén nem láttam előre, hogy ez így bekövetkezik, majdnem megváltam tőlük még tavaly, de aztán úgy döntöttem csak elférnek a szekrényben. Az esélytelenek nyugalmával kedden felpróbáltam őket és hát mit mondjak nagyon örültem. A férjemnek is mutattam, hogy mik történnek. Továbbá január környékére tervezek egy kis vérvételes, kivizsgálásos akciót, hogy meglássam tényleg milyen értékeket tudtam helyretenni. Izgi lesz!

9 megjegyzés:

  1. Tudod, hogy felnézek Rád :), amiért ennyire bele tudsz mélyedni - és én mindent el is fogadok legtöbbször, mert halvány dunsztom nincs az egészről - ezekbe a számomra határon kívüleső dolgokokba, de most három dologban szeretnék jelezni. (És ezek az én tapasztalataim, és bár tényleg ne így lenne). Az egyik, az, hogy '"sehol nincs ránkszabva, hogy 8 órát üljünk a munkahelyen" - háááát, sok választás nincs egy irodai munkánál. Legalábbis nekem a munkahelyi mozgásom abban merül ki, ha recepción vagyok lent, na, akkor ingázom a két emelet között napközben, az elég sok. Egyébként nem nagyon mocorgok-unk - hisz az íróasztalnál ülsz, ott van dolgod.
    Aztán. Különbség van városi (fővárosi) és vidéki emberek között, én úgy tapasztaltam, a fővárosban pl. képesek húsz percet várni egy tömegközlekedési járműre, egy kb. gyalog ötperces szakasz miatt... mondjuk ez érdekes megfigyelés volt anno :). Bár igaz, hogy most már azért az emberek legtöbbje tényleg még a wc-re is autóval megy...
    A napi tízezer lépés az tökjó, de egy sima hétköznapi melós nap elég nehezen kivitelezhető, mert ha nem gyalog+egyéb eszközzel intézed a dolgaid és jársz munkába, akkor az annyit jelent, hogy valamikor a délután vagy este folyamán kellene ezt valahogy összehozni, ez a tízezer lépés egy normál sétával mondjuk másfél óra, amire valahogy az ember nem tud időt szakítani. Kivéve talán ősztől-tavaszig, legalábbis nekem pl. talán ilyenkor jobban van időm, amikor előbb sötétedik. Nyáron a kertben mozgok annyit, hogy az talán kicsit ellentételezi a melóhelyi 8 órás punnyadást.
    Egyébként én is azt csinálom, hogy minimalizálom az autó használatát, helyben szinte mindig vagy bicaj vagy gyaloglás, amennyiben nem kell sokat cipekedni.
    És igen, farmert nem dobunk ki, mert hátha egyszer, meg amúgy is, jó motiváció :).
    Apropó, fenékrehízást nem tudsz? :D vagy valami tényleg jó formálást...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lokális fogyás és hízás nincsen, tehát mindenhova hízol és fogysz, de nem hízni kell, izmot kell rá pakolni, attól lesz szép, kerek a popsi, ezért legyen a barátod a guggolás és lépcsőzés! :) Nézz utána a blogár osztott guggolásnak azt otthon egy székkel és két vizes palackkal meg tudod csinálni.

      Lehet rosszul fogalmaztam, ezzel a 8 órás üléssel, mert úgy értettem, hogy nincs ránk szabva, de én is ezt csinálom. :D Sőt van, hogy még többet ülök a gép előtt és amikor arra sincs időm, hogy szünetet tartsak, mert lemaradásban vagyok. Akkor úgy kelek fel a monitor elől, hogy már érzem, hogy le vagyok nyomorodva. Ehhez elég egy nap, szóval tényleg nem egészséges, de hát ez van, ezt kell kompenzálni.

      Budapest népe tényleg sokat tud várni a tömegközlekedésre én is csináltam, de hamar átváltottam sétálásra és bringázásra. Amúgy 1,5 óra sétának nem kellene soknak lennie. Persze egyszerre soknak tűnik, de egy egész nap alatt nem olyan sok azért. Otthon is jössz-mész, aztán elmész mondjuk zöldségeshez, kutyát sétáltatni, stb. 6-7 ezer könnyen össze tud így jönni, a maradékot kell hozzásétálni.



      Törlés
    2. Én azzal trükközök, hogy 1-2 bkv megállóra már nem szállok fel tömegközlekedésre, vagy korábban leszállok ilyesmi. Amúgy én azt vettem észre, hogy ez a szigorú 10K lépés nekem inkább káros mint motiváló. Azért ha összejön egy 8000 az már sokkal jobb, mint mondjuk 2-3000. Ha a jelenlegi élethelyzetbe ez fér bele, akkor ez van. :)

      Törlés
    3. Szerintem a 8000 már tök jó, még ahhoz úgyis hozzálépkedsz otthon lehet van az 9000 is.

      Törlés
  2. A tömegközlekedésről előbb leszállás nagyon hatásos volt számomra, pár hónap után eljutottam oda, hogy egyre "korábban" szálltam le, és volt, hogy a teljes táv felét gyalog tettem meg (=fél óra reggeli gyaloglás).
    De mi a véleményetek arról, hogyha reggel elkezdi az órám mérni a lépéseket, és az irodában elég sokat "totyogok" (ráadásul nálunk emeleti irodák vannak, konyha, mosdó a földszinten- sokat lépcsőzök), így kijön kb. 4 ezer lépés az irodában a nap végére (ez reggeli tömegközlekedés megközelítést és iroda megközelítést is tartalmazza), tehát ez egyenértékű lehet 4 ezer lépéssel, amit mondjuk sétával/gyaloglással érünk el?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem lehetséges. Egyszer volt egy olyan irodánk, ahol nem volt lift és a különböző osztályok más-más emeleten voltak. Az egész épület 4 emeletes volt és mindenki fel-le mászkált a lépcsőkön napi sokszor. Ennek fél év alatt kollektív fogyás lett az eredménye! :) Volt, aki csak ettől 6 kilót ledobott.

      Törlés
  3. Nekem megvan a napi tízezer lépés, csak a munkában kb 3,5 ezer, a többit hozzáteszem egy tempósabb gyaloglassal a napi vásárláskor. Odafigyelek a kalóriabevitelre is, kerülöm a felesleges szénhidrátokat, de még ez is kevés. Keresgélem hogy vajon hol lesz még végre az, amikor nem érzem lemondásnak, és jó is nekem minden téren. Értem ezalatt, hogy azt eszem, ami épp jólesik, annyit mozgok, ami jól esik, és közben mégis szeretek tükörbe nézni is. Ja, és persze az sem lenne baj, ha mindez beleférne abba az időkeretbe, amit szintén nem érzek túlzásnak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A kalóriabevitel figyelése azt jelenti, hogy felírod tételesen mit eszel? Mert, ha felírod ott ki szokott ugrani, hogy hol csúszik el. A másik nem mindenkinek jó az, ha csak a kalóriákra figyel, hanem változtatni kell a makrókon.

      Törlés
  4. Igen, használok hozzá egy applikációt. Állítottam be egy célt is most már, hogy lássam hol is lehet a legnagyobb baj..még nem bukott ki, fehérjét általában túllépem, szénhidrát és zsír bőven nincs meg.. valószínűleg a még több vagy intenzívebb mozgás lesz a kulcs..

    VálaszTörlés