2/25/2024

Ti jól alszotok?

Amit nagyon szeretnék, ha változna az életemben azaz alvásom. Nem nehéz kitalálni nyilván többet és jobban szeretnék aludni. Most, hogy naplózni kezdtem az alvási szokásaim feltűnt, hogy három dolog miatt nem alszom: 

  1. beteg valamelyik gyerek és éjszakázom velük és mellettük,
  2. húzom az időt és este próbálom a magamra szánható időt bepótolni, mondjuk hobbizom,
  3. szimplán nem tudok elaludni pedig nagyon fáradt vagyok. 

Ebből rögtön kettőnél tudok lépni. Az esti időmet, amikor hobbizom nem akkor csinálom (jó, de akkor mikor?), a másik, hogy ne legyen túl sok olyan, hogy nem bírok aludni. Ezért most lépésről, lépésre változtatok az estéken. 

Azt már kitapasztaltam, ha mozgok, de nem viszem túlzásba, akkor nagyon jól alszom. Ha túlzásba viszem a sportot, akkor hajlamos vagyok arra ébredni, hogy fájnak a lábaim. Nem tudom másnál, hogy van, de nekem a lábaim nagyon érzékenyek. Lehet a sok tánctól, de ez fiatalon is így volt, hogy felébredtem arra, hogy például a vádlim vagy a combhajlítom sajog, feszül. Ilyen most is van és annyira tud fájni, hogy muszáj felkelnem az éjszaka közepén, ilyenkor lenyújtom, nyirokmasszázs technikával megmasszírozom magam, majd iszom egy pohár magnéziumos vizet és várok. Általában fél órával később már vissza is alszom. Most ennek elébe megyek és egy bedtime jógát megcsinálok plusz megiszom a magnéziumot. 

Úgy tűnik ez tényleg hasznos, viszont ezenkívül is jógázom most többet és júúúúj, de fáj. Ez amúgy normális? Minden nap valami mozgásszervi fájdalom? Vagy mert sportoltam, vagy mert nem sportoltam, vagy mert túl sokat ültem, vagy mert elaludtalak magam... 

Visszatérve a jógára. Biztos sokan ismeritek Boho Beautifult vagy már láttátok, mert ismert jógás. Én már csak az ő jógáit csinálom, szinte mindenre is van jógasora, okosan van felépítve, de vigyázni kell a csajjal, mert ő aztán tényleg ki tudja facsarni az embert. Aki még nem jógázott vele annak csak a kezdőt ajánlom. Még akkor is, ha jár jógaórákra vagy más otthoni jógát csinál, mert hozzá be kell erősödni és az ő jógái azok, amik aztán beindítanak olyan folyamatok a testben, amiket nem nagyon lehet előre kiszámítani. Hogy még nyomjam neki az ingyen reklámot, izmosodni is lehet meg fogyni is a jógáival. Már nagyon sok jógát láttam, voltam jóga órán, de eddig nálam ő viszi azt a vonalat, ami mondjuk nekem is bejön, mert mindent is tud.

Meséljetek már, ti is ilyen rossz alvók vagytok? 

16 megjegyzés:

  1. Nyilván nem fog csak ez segiteni, de gyorsan leirom: cirbolyafenyöpárna! Az illata is jó. Viszont nem lehet fejpárnának használni, mert ugye fatörmelék van benne, de szerintem segit. És ugye mindenhol azt olvasni, hogy ne várjuk el, hogy végigaludjuk a 8 órát, mert az ember eleve úgy szokta meg, hogy felébredt éjjel, hogy ki ne aludjon a tüz a barlangban, ezért teljesen normális 2-3 óra felé felébredni. Gyorsan visszaaludni: na az lenne a cél :) Amit mostanában irsz az életedröl, nem csoda, hogy nem alszol jól, de ezt nyilván tudod. Én könnyen elalszom, de felébredek, föleg, ha másnap stressz van, és aztán azon kattogok. Ami segit, az pl. a visszaaltató meditációk, app-ról is mehet. Child-pose, lélegzögyakorlatok hosszú kilégzéssel, stb. Azt is olvastam, hogy a mellékvese-kifáradás is okozhat alvászavart, vagy a hormonális egyensúly felborulása, de nem valószinü, hogy nálad erröl van szó, meg ez úgyis orvosra tartozna. A bedtime yoga tényleg nagyon hatásos! nekem Jessica Richburg a kedvencem, neki még a hangja is altató-megnyugtató.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Uh, na majd a nyuszitól kérek egy ilyen párnát, most utána néztem. :)
      A dokitól azt hallottam, hogy végig kellene csont nélkül aludni az éjszakát, az éjszakai pisilésre való felébredés sem jó. Amit te írták, hogy éjjel fel kellett kelni ezt is hallottam. Meg volt olyan is, hogy sokan még délután is aludtak, ezért éjszaka felébredtek. Nem tudom hol az igazság, de nekem már az is jó lenne, két részletben 8-9 óra meglenne.

      Jessica Richburgot ismerem, valóban ő is jó. Mondjuk én külön szeretem, hogy a Boho Beautiful micsoda helyeken forgat.

      Törlés
    2. Tényleg végig kéne aludni az éjszakát? én, mióta gyerekem van, szinte mindig felébredek éjjel, pedig már 17 éves, de amikor pici volt, elromlott az alvókám és nem állt vissza :(

      Törlés
    3. A doki szerint igen és, hogy érdemes okos órával mérni. Nem jó éjszaka felkelni és, hogy fontos még éjfél előtt aludni. A napi 7 - 8 óra átlag lenne a jó és nem is mindig a hossza számít az alvásnak, hanem a minősége. A mély alvás fázist sokan nem érik el, pedig alszanak 9 órát is és azt kellene elérni, ezt lehet mérni órával, ami még nekem sincs. Vannak ilyen tippek, hogy este már keveset kell enni, csípőset nem szabad enni vagy intenzíven sportolni (mondjuk elmenni este 8-kor futni, gyúrni), mert ez stresszt okoz a szervezetnek és ezért nem lesz mély alvás. Még én is most tanulok az alvásról, de azt mondják ugyanolyan fontos a prevencióban és a mindenféle gyógyulásban, mint a mozgás és a táplálkozás.

      Nálam is ez van, hogy minden zajra felébredek mióta megszülettek a gyerekek, azelőtt semmi. Egyedül a sport az, ami úgy ki tud ütni, hogy nem tudok magamról.

      Törlés
  2. haho, librarycat vagyok. mielott egy szupererzekeny kisfiu anyukaja lettem, a mozgas es kintlet mellett az akupresszuras matrac hasznalata segitett. most is segitene :P (szerencsere az egyuttalvas is segit, h ne legyen olyan dramai a helyzet. a sokszor ebredos ejjeleken is konnyu visszaaludni. de amikor nincs ebresztes vagy csak egy, akkor erzem, hogy jo lesz majd, amikor nem kell az en ejszakai tamogatasom :) na szoval visszaterve a matracra, nekem a gyogytornaszom ajanlotta, aki szuper szakember. egyreszt jo a fajdalomra, masreszt segiti a paraszimpatikus aktivitast; este 20 percret lazulva rajta (esetleg meditacio v relaxzene, de nem muszaj) javitja az alvasminoseget. tobb kolleganak is meseltem rola (forditok vagyunk, vagyis sokat ulunk) es eddig mindenkinek bejott. hozzaszokni nehez, borzaszto erzes az elso par perc. aztan egyre jobb:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez de jó! Én tökre vevő vagyok az ilyen kínzóeszközőre amúgy. :) Azt megmondod te melyiket ajánlod? Márka vagy típus mindegy?

      Törlés
    2. nekem egy ergotopia markanu van 2019 ota, kevesbe hype-olt marka, de nekem bevalt, amazonon sokan dicsertek, nem volt (akkor) kulonosebben draga, es ez alapjan a cikk alapjan, amit most talaltam, egesz jo is: https://www.bestereviews.de/acupuncture-mat?targetid=&matchtype=&device=m&campaignid=20476584192&creative=&adgroupid=&feeditemid=&loc_physical_ms=2442&loc_interest_ms=9117644&network=x&devicemodel=&placement=&keyword=$&target=&aceid=&adposition=&trackid=de_all_top_2_1&mId=407-132-4411&trackOld=true&gad_source=1&gbraid=0AAAAACWZmZnLrBZVl5na11igIzr7-8r1c&gclid=Cj0KCQiA5-uuBhDzARIsAAa21T_A5LthG3MITVTKKfDm03itYxq-KDdy1zy44tohRD9m2tbT9FU8I9EaAnJeEALw_wcB

      Törlés
    3. Köszi!II :) Majd beszámolok róla! :)

      Törlés
  3. Én az a fajta vagyok, aki sosem mérte az alvását másban, mint hogy mennyire vagyok zombi másnap. És az a fajta is, aki általában későn alszik el (legkorábban tizenegykor megyek lefeküdni), de ha fel is ébredek éjszaka, mert mi kell mennem pisilni, akkor is rögtön vissza tudok aludni.
    Voltál tavaly ősszel problémáim, de akkor is inkább az elalvás okozott gondot. Az mondjuk rajtad nem segít, mert nekem hormonális gondok voltak.
    Azt viszont megfigyeltem, hogy mióta csak reggel iszom egy kávét, azóta az elalvás is könnyebben megy.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Képzeld, én meg ha iszom kávét olyan jól tudok aludni utána. :D Szoktam is mondani, hogy lehet direkt altatót raknak bele, hogy még többet vegyél és igyál.

      Törlés
  4. Nekem 2 dolog volt, ami igazán sorsfordító volt eddig alvás téren:

    súlytakaró (https://www.mokaeszen.hu/nehezitett-sulyozott-takaro?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA5-uuBhDzARIsAAa21T_PAU9ZkKpUOI5XcCbqPbYNbj_NDBD6R7-R_08eBUpLX6E8lIaeWYoaAg7TEALw_wcB)

    Melatonin tabletta ( én a Pharma Nord 3mg Bio-melatonin-ját szoktam.

    Nagy ritkán, de az tényleg negyedévente, félévente egyszer kell bevennem nyugtatót elalváshoz. De ez tényleg csak végszükség esetén játszik.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Súlyozott takaró az jó dolog, az autiknak is szokták ajánlani. Nekünk van egy jó nehéz, azzal alszik a Kicsi, de gondoltam rá, hogy magamnak is veszek egyet. Melatonin is van bár én azt még nem próbáltam, ilyen citromfűteával nyomulok, de lehet beveszek majd egyet én is. Mondjuk lehet fél is elég, nem?

      Törlés
    2. Bőven elég lehet, sőt, van 1 mg-os

      Törlés
  5. A lelki zűrökkel kezdődtek a nemalvásos dolgaim - és amikor a hormonváltozással tetőzött, és tényleg elég sokmindent kipróbáltam, és kb. nulla, na, akkor az ember eljutott egy olyan állapotig, hogy tökmindegy volt, hogy mi, csak segítsen már valami, mert olyan szinten kifacsart a kialvatlanság. Próbáltam teákat, különböző gyógynövény alapú bogyókat, párologtatót stb. semmi.... Így maradt egy nyugtató, a legminimálisabb adag, de ezzel a minimum 6 óra alvás legalább megvan, és időnként mostanában, hogy kezdek egy tényleg normális nyugodt és kiszámítható kerékvágásba visszarázódni, több is összejön, szóval én már ettől repesek :). És próbálok tényleg időben ágyba kerülni (ez nem igazán megy, de rajta vagyok az ügyön). És valszeg nagyobb placebo hatása van a bogyónak (nálam mármint), mint a gyógyszer-hatás, de ha így, hát így van, csak maradjon is ennyiben az egész.
    Jóga - megnéztem, nekem ez a nő unszimpi :), de ez én vagyok - és időközben rájöttem, mármint az elmúlt évek tapasztalata, hogy én nagyon szeretem, ha hozzám hasonló korú és alkatú, abszolúte hétköznapinak tűnő valaki útmutatása alapján tornázhatom, mert nekem ez valahogy eleve elérhetőbbnek tűnik. Már ott megbukom, ha kockahas ugrál előttem :) :). Perpill nem mozgok semmit, de lassan terhelhető lesz a lábam - januárban kiment a bokám - és most már nagyon szeretnék én is jógázni... Mikor még sántikálva jutottam el boltba, mindjárt vettem egy új jógamatracot, biztos, ami biztos :D.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én még életemben egy nyugtatót nem szedtem be, de eszembe jutott a jó öreg hányás elleni Daedalon tabletta. Ezt amúgy csaj felírja a háziorvos és slussz? Vagy ez nyugtató vagy altató?

      Ezt a jógás csajt én nem a külseje miatt szeretem - bár szeretnék én is ilyen feszes lábakat és hasfalat - hanem, mert sok jógát végigcsináltam és ez a csaj tényleg ért hozzá, erre tette fel az életét, ebben él, úgy eszik, van spirituális hozzáadott érték, de arra is rámegy, hogy tényleg nézzél ki jól tőle.
      Mikor újrakezdtem a jógáit a bokámat nem tudtam megfogni annyira befeszültem a mostani dolgok miatt. Már a második jógázásnál simán ment, sőt! Szóval valahogy érti, hogyan kell felépíteni a jógát, hogy látványos változások legyenek. Most minden nap kétszer is jógázom egyet délelőtt, akkor hosszabbat és este a bedtime jógát az rövid. A testem nagyon hálás, sokat változott rövid idő alatt. Mivel most elve sokat izmozok meg jövök-megyek a kertben meg majd az építkezésen, ezért most külön sportként csak ezt űzöm jah meg nyilván a táncot, de azt nem is számolom már. :)

      Törlés
    2. Szerencsés vagy, és örülj is neki! amíg lehet, ne is szedj gyógyszert. A 0,25-ös Frontint a háziorvos felírhatja, de már nem emlékszem, hogy hogyan kértem. Egyébként ez ugye nyugtató, és nem altató, és függőséget okoz, vagyis nagyon nehéz elhagyni... valahol azt írják, hogy az egyik jobb, aztán máshol, meg hogy az altató inkább jobb, de ugye leginkább az a jó, ha nem kell semmiféle sem.
      Én is leginkább ősztől-tavaszig "szoktam" tornázni, onnantól ott a kert, és lótokfutok eleget, és időm sincs rá.

      Törlés