4/16/2024

Levegőt!

Ma hazaengedték anyukámat, de még vár rá több hét itthoni lábadozás, amihez én lettem a személyes séfje, ápoló és bejárónője. Nem mondom, hogy nem megy el az egész napom vele, de most ez van, fel kell táplálnom, mert nagyon tápanyaghiányos és ezt nem csak én mondom, hanem az orvosok és a leletei. A család orvosai is beszálltak ám a buliba és most elkezdték a napi szintű fejmosást, talán érni fog valamit. 

Ami engem illet a következő lépcső, amit meg akarok ugrani a légzésem javítása. A jóga nyilván segít, meg talán az, hogy letapasztott szájjal tekerem a bringát, ahogy a teniszezők is mostanában szoktak teniszezni. Viszont annyira biztos nem vagyok benne, hogy ez nagyon hasznos, de most kipróbálás alatt tartom mert, hogy az orrlégzés jelentősen növeli a sportteljesítményt is. Meglátjuk. Remélem jól csinálom. Próbálok beszerezni könyveket a témában meg tanulmányokat olvasni. Láttam megjelent egy új, könnyedebb könyv is erről, amit mondjuk egy újságíró írt, de attól még lehet jó. 


Annyi tapasztalatom van a légzés területén, hogy amikor felvettek a konziba magánénekre az első órán közölték velem, hogy véres küzdelem lesz megtanulnom a helyes légzést, mert amúgy szeretem orrba venni a levegőt és ettől rosszul képzem a hangot, ami sem a fogaimnak sem a testemnek nem tesz jót meg még mit tudom én miket mondtak és én ott döbbentem álltam, mert erre nem is számítottam, hogy nem tudok jól levegőt venni. Kitechnikáztuk a dolgot és tényleg kellett masszív 2 év, heti 4 énekórával és megannyi óra otthon töltött gyakorlással mire jól vettem a levegőt. Ma már éneklés esetén rutinból tudom hova kell venni a levegőt, hogyan kell játszania rekeszizommal és azt is tudom, hogy amikor masszívan énekleni kellett olyan hasfalam volt, mit a beton. Az operaénekeseknek mind ilyen a hasfala csak lehet van rajta egy kerek pocka, de az izomzatuk nagyon fejlett. A rekeszizomnál lévő része a hátnak a sok, mély levegőtől az évek alatt ki is tud szélesedni. Erre képes a levegő, durva mi? 

Amúgy nagyon hallom, ha valaki rosszul veszi a levegőt, kapkodja, nazális és a legtöbb ember rosszul képzi a hangot és veszi a levegőt. Még az énekesek is, főleg amelyik olyan, hogy nem jár hangképzést tanulni. Ami pedig a rádióban szól.... hát iskolapéldája a rossz hangképzésnek. Ha például meghallom a csikidám csávót falnak megyek, az a tipik orrhang és még a légzése is olyan, hogy mire lemegy a szám én már fulladok. Időről időre fel szoktam venni a hangom, hogy meghallgassam nem ment át-e a beszédem orrhangba. Belülről nem ugyanazt halljuk, mint ami kívül szól. Aki énekel az megtanulja így a külső és belső hangját, de néha nem árt felvenni és meghallgatni. Mikor felvettek az énekre nekem automatikusan menni kellett a Zeneakadémia gégészéhez, aki tokkal vonóval átnézett és egyeztetett az ének mesteremmel miket kell majd csinálnom. Tőle tudtam meg, hogy nem kell minden orrsövényferdülést felvágni, vannak olyan esetek, hogy ki lehet légzés- és beszédtechnikával jönni belőle. Szerencsére nekem nem volt ilyen problémám, de erre is figyelek, mert bizony lehet magunknak a sok szájlégzéssel orrsövényferdülést csinálni. 

Na, de engem most nem az ének miatt érdekel, hanem a sportteljesítmény növelés miatt meg, hogy alapból jól vegyem a levegőt. Ehhez tanulok még hozzá. Csuda dolog ez,de hasznos, mert amikor náthás vagyok és nem indul meg a takony (bocs), hanem úgy beragad, akkor tudom, hogyan kell úgy rezegtetni a levegőt, hogy elkezdje leszedni és akkor egy kis "beéneklés" után megindul a cucc. Szóval a légzés, a hangképzés nagyon jó és hasznos dolog, mindenkinek ajánlom. És mire ezt végigolvastátok most vesztek is egy mély levegőt. ;) 

5 megjegyzés:

  1. Ez nagyon érdekes,nem tudtam hogy ennyire különböző lehet...akkor helyes légzéssel esetleg ki lehetne védeni az alvási apnoét,légzéskimaradást? Lehet akkor tanulni lélegezni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem helyes gyakorlással igen. Nekem kihozták a hangom az orromból, illetve szerettem kapkodni is a levegőt, ez éneklés közben azért is rossz, mert büfizni kell tőle. :) Figyeld meg a kapkodva beszélőket, hogy néha-néha visszabüfizik a levegőt.

      Ezenkívül volt egy rossz beidegződése,, hogy néha, egy-egy hangot olyan élesen megtoltam nem csak ének, hanem beszéd közben is. Nekem ez fel sem tűnt, amíg fel nem hívták rá a figyelmemet. Aztán találkoztak anyukámmal, aki szintén ezt csinálta és mondták, hogy akkor ezt tőle tanultam. Mert, hogy a gyerekek a szülőktől tanulnak elsősorban beszélni, lélegezni. Eltanulják a rossz technikát és azt viszik tovább.

      Közben megvettem a posztban említett könyvet és még csak az elején tartok, de már most látom hasznos befektetés volt.

      Törlés
    2. Ja meg akartam írni, hogy tudok egy légzéstechnikát, ami úgy hat, mintha bevettél volna egy nyugtatót. Négy számolásig orron keresztül beszívod a levegőt, 4 számolásig benntartod és utána 8 számolás alatt szájon át kifújod. Ezt 2-3 percig kell csinálni és be is áll a nyugalom.

      Törlés
    3. Ez nagyon hasznos! megnyugtatja, azaz aktivizàlja a bolygóideget és a paraszimpatikus idegrendszert. Ezeket mostanàban tanulom és igyekszem minél gyakrabban csinálni, mert nagyon jót tesz. Kilégzéskor lehet zümmögni is vagy azt dünnyögni , hogy VUUU… :)
      (Hblvnc)

      Törlés
    4. Ezt nem szoktam csinálni, de most majd kipróbálom! :)

      Törlés