9/04/2024

Olvasási szokásaim

  • Nem tudok felső limitet állítani magamnak, és hiába próbáltam, nem bírok egyszerre egy könyvet olvasni. Hangulattól is függ, hogy mit olvasok, és előfordul, hogy sok mindenhez lenne kedvem, de választanom kell. Ilyenkor ott állok a polc előtt, marcangolva magamat, hogy most melyiket olvassam.

  • Menet közben is olvasok. Ha egyedül megyek a gyerekekért, gyaloglás közben is olvasok. Gondolhatnátok, hogy ez balesetveszélyes, és lehet, tényleg kicsit az, de már van benne gyakorlatom. Persze volt már olyan, hogy nekimentem egy fának vagy oszlopnak. Ha átkelek az úton, mindig figyelek.
  • Könyv nélkül jóformán sehova nem megyek. Egy kis olvasmány mindig elfér a zsebemben. Ki tudja, hol akad pár nyugodt percem, amikor olvashatok.
  • Újabban rászoktam arra, hogy olvasónaplót vezetek. Régen szerettem a könyvbe jegyzetelni, de erről leszoktattam magam. Most már van egy gyűrűs füzetem, és oda írom a kedvenc idézeteimet, a gondolatokat, amik eszembe jutnak olvasás közben, vagy azt, hogy minek kell jobban utánanéznem. A végén szoktam értékelni is a könyvet.
  • Nagyon szeretek újraolvasni. Nem tudom, más hogy van ezzel, de én sokat és gyakran újraolvasok. Az olvasónaplóban pedig vissza tudom nézni, mit gondoltam a könyvről az előző olvasáskor. Az elvem a házi könyvtár terén is az újraolvasáshoz kapcsolódik: csak azt a könyvet veszem meg és tartom meg, amit újra is olvasnék. Legalábbis így szólt az elmélet.
  • Sajnos ez az elv tényleg csak elméletben hangzik jól, mert képtelen vagyok megválni a könyvektől. Egyszerűen nem megy. Volt már, hogy leraktam egy nyilvános könyvlerakóban, de visszamentem érte, és még három másikat is elhoztam. Sok mindenről le tudok mondani, de könyvekről nem.
  • Széthajtva, szöveggel lefelé leteszem a könyvet bárhová. Ettől a legtöbben rosszul vannak, de szerintem, aki sokat olvas, annak ez nem életidegen látvány.
  • Imádok kint olvasni, de most nyáron a szúnyogok úgy gondolták, hogy ezt nem engedik. Ezért is várom az őszt, amikor meleg takaróba csavarva, forró tea mellett olvashatok a szabadban, és sehol egy szúnyog.

Ha majd egyszer úgy alakul, bejárom a világ leghíresebb, legszebb könyvtárait. Most a sajátomat szeretem a legjobban, és igazából szeretem a városunk két könyvtárépületét is. Az egyik elég ódon, régi, de még oda is szívesen megérkezem. Ahol könyvek vannak, ott én is szeretek lenni. Szerencsére mindkét lányom örökölte az olvasás szeretetét, ezért egyre több könyvünk van és ennek örülök. 

Ti hogyan olvastok? És tényleg olyan idegesítő, ha széthajtom a könyvet?

Az egyik komódunk tetején tárolom mindig az éppen aktuális olvasmányaimat. 

21 megjegyzés:

  1. Szerintem nem idegesítő, mert mindenki úgy olvas, ahogy neki jó!

    Én is mániákus olvasó vagyok, mióta tudok olvasni, szóval lassan 35 éve.

    Mindig van nálam könyv, bárhol adódhat idő rá.
    Mindig csak 1 könyvet olvasok, valahogy ahhoz kapcsolódom.
    22 éve ugyanazt a könyvjelzőt használom, és bár egyszer széttélte az akkor 1 éves gyerekem, de összeragasztottam.
    Aláhúzok, szamárfülezek, a védőborítót mindig leveszem.
    13 éve van moly.hu profilom, mert ott írom magamnak az értékeléseket.
    Sose járok könyvtárba, tudom, kattant vagyok, de azt a könyvet szeretem olvasni, ami az enyém, így nem is szeretek kölcsön sem kapni. Ha vmi nem jön be, eladom.
    A hosszú szuper babakocsis séták alatt rákattantam a hangoskönyvekre, így most már munkába menet, jövet, tömegközlekedve, bárhova gyalogolva hangoskönyvezek.
    Nem szeretem az e-bookot, egyedül a szoptatások alatt használtam, könnyebb egy kézzel tartani, lapozni:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "22 éve ugyanazt a könyvjelzőt használom" - Ezért valami külön díj kellene, hogy járjon neked. Moly fiókom nekem is van, de elég mostohán kezelem pedig hasznos.

      Törlés
    2. :-))) Nem is tudom, miért vált ilyen különlegessé nekem annó ez a könyvjelző, egyetemista koromig sok volt, aztán ez maradt. Most már a szívemhez nőtt.

      Törlés
  2. Ja, és 5kor kelek, hogy a család előtt még legyen egy órám olvasni.

    VálaszTörlés
  3. Jaj, végre valaki, aki ugyanúgy viszonyul ehhez,mint én! Minden pontban egyezünk, kivéve a gyaloglás közben olvasást. Azt utoljára kb. 20 éve gyakoroltam, amikor a kisebbik gyerekem járni tanult. Ott még belefért az időmbe...:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor te is többfélét olvasol egyszerre, mint én? Meglepő, de ez a ritkább állítólag.

      Törlés
  4. Nekem nagyon zavaró, mikor valaki így rakja le a könyvet.
    Kifejezetten sokat olvasok, egyszerre csak egyet, de mindenféle témába szeretek olvasni.
    Talán azért zavaró, mert így sérül a könyv. Hú aki beleír a könyvbe, az meg nekem a halálom. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vannak gyűjtői darabjaim azokkal óvatosan bánok, de tény, hogy nem féltem a könyveket. Használom őket, az meg meglátszik. :) A könyvtárit sem szoktam így széthajtva letenni amúgy csak a sajátomat. Nekem az fáj, hogy olyan béna borítók vannak mostanában. Kifejezetten utálom mikor a film főszereplőjét rakják rá egy könyvre.

      Törlés
    2. Jah ha csörög a telefon vagy szól a gyerek, hogy menjek, figyeljek...stb akkor én is lerakom így. De max 2 percre. Ha hosszabban lerakom, tuti becsukom.
      Több éve ugyanaz a könyvjelzőm, gyerekem csinálta. Most lamináltattam be, mert féltem.
      Borítóktól falra mászok. Hangosan röhögök, mikor vki azt mondja az alapján választ olvasnivalót. :D
      Ti mennyi könyvet olvastok per év? Mert én úgy gondolom sokat, de simán találkoztam már olyannal aki dupla annyit olvasott mint én egy évben :D
      Gyöngyi

      Törlés
    3. Most visszanéztem a molyon, 70 és 137 könyv között per év olvastam az elmúlt 12 évben.

      Törlés
    4. @Zsuzsa az szép teljesítmény! Én is valahol itt járhatok, de mindig elfelejtem írni. Most elkezdtem figyelni, de csak 1 hónapja és az év eleje az kimaradt.

      Törlés
    5. A moly számolja, ezért tudom csak. Nyilván tök mindegy, de azért jó érzés. Olvasni jó!!!!

      Törlés
    6. Ok, akkor mégse olvasok sokat. :D Bár nyilván nem a mennyiség számít.
      Le a kalappal előtted Zsuzsa. Én majd nyugdíjasként hozom be a lemaradásom. :)

      Törlés
    7. Huh, én meg büszke voltam mondjuk a heti egy könyvre. Jaj! :). Zsuzsa, az nagyon szép teljesítmény. Azta...

      Törlés
    8. Köszi! Szerintem is abszolút tök mindegy a mennyiség. Én nagyon gyorsan olvasok, meg minden szabad időt erre szánok, főleg mióta anya vagyok, nem nézek tvt, ha akad kis időm, olvasok. A gyes alatt rengeteget sikerült, mert amikor ebéd után aludtak, én mindig olvastam, és azért napi 3 óra az rengeteg, szuper volt.

      Törlés
  5. Igen, borzasztó látvány így a könyv. 😅 (Én könyvjelzőt használok)
    Régebben bárhol, bármikor olvastam, főzés közben, várakozás közben, vonaton...ma már csak esténként a fürdőkádban. A könyvekhez való viszonyom hasonló a tiedhez, nagyon nehezen válok meg tőlük.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egész családom rosszul van ettől, hogy így teszek le a házban könyveket. :) Könyvjelzőt is használok, de például ha éppen csöngetnek vagy csörög a telefonom így széthajtva leteszem. :)

      Törlés
  6. Ah.... :). Én sajnos össze is "piszkolom" sokszor a könyvet (a sajátjaimat, és azokból is "csak" a regényeket), mert időm sokszor csak evés mellett jut olvasásra... ami amúgy hullámzó, mert van, amikor viszonylag többet olvasok. Általában reggel és este, napközben nincs időm leülni olvasni. Vonatra mindig viszek magammal valami olvasnivalót, nem maradhat el. És pont így rakom le a könyveket. És ha nem felejtem el, lefotózom a komódot az érdekesség kedvéért, ahol most azokat a könyveket tárolom, amiket épp forgatok (hasonló, mint a Tiéd). A gyereknek is van fent egy könyvespolcnyi könyve az épp olvasottaknak (a többi a könyvtárunkban van, ami ugye közös).Az olvasás "mikéntje" változó, van, amikor egyszerre egy könyvet sittysutty, és van, amikor párhuzamosan regényt/novelláskötetet/stb. Könyvet nem dobunk ki, de most, mikor megcsináltuk a "könyvtárszobát", viszonylag sokat elajándékoztam/elvittem könyvpontokra. Vásárolni évek óta leginkább albumokat, mélyebb mondanivalójú könyveket veszünk, ami egyszeri olvasásra van, azt könyvtárból hozzuk ki, ahova rendszeresen megyek (kettőbe is). Nálunk a helyiben is viszonylag nagy a választék, és jókat szerez be a könyvtáros, aki viszont - bár én jóban vagyok vele - szerintem nem feltétlenül alkalmas erre a munkakörre. Ez a könyvtár tényleg csak könyvtár, holott most már több közművelődési feladatot is el kellene látnia, mint ahogy jópéldaként a városi könyvtárt tudom felmutatni. Ők hihetetlenül jól csinálják - szerintem - a könyvtár miliőjéhez illő, színes programokkal be tudják vonzani az olvasókat.
    Még nem számoltam meg, hány könyvünk van, ez majd a téli időszakra marad, de kíváncsi vagyok rá.

    VálaszTörlés
  7. Engem nem zavar, ha igy teszik le a könyvet, a könyv van az emberért, nem az ember a könyvért :) Ha valaki beleirkál, azt nagyon szeretem, mert igy látszik, mit gondolt róla.. Olvasónaplóm van 2011 óta, mert meguntam, hogy elfelejtem, miket olvastam, de ez sem mindig segit. Meg rájöttem, hogy ez az egy dolog van már csak, amit kézzel irok, és hát meg is látszik... Tök hasznos lehet járás közben olvasni tudni :) Sajnos, mióta száraz a szemem, rá kellett szoknom a hangoskönyvekre, aminek ugyan sok elönye van, de most is pl. ki kellett vennem a könyvtárból a könyvet, mert olyan bonyolult, hogy hallás után nem értem :( ès ha a tetszik a könyv, akkor hiányzik, hogy fizikailag is meglegyen. Szerintem soha nem használtam könyvjelzöt, mindig csak valami cetlit, képeslapot, vagy a könyv boritóját :/ Néha sajnálom, hogy munka, család, emberek miatt meg kell szakitanom az olvasást, néha meg hetekig nem birok olvasni. Régen MINDIg olvastam, ha egyedül ettem, és nagyon nehéz volt leszoknom róla, amikor eü. okok miatt muszáj volt. (kevés gyomorsav)

    VálaszTörlés
  8. Én a könyv borítóját hajtom oda, ahol tartok. Mostanában nem vettem könyvet, bár van egy könyves ajándék utalványom, amit december előtt le kell vásárolnom jut eszembe. Az ebookon vár több könyv, külső meghajtón meg több ezer :) (komolyan) Az ebook nekem arra jó, hogy bedobom a táskába és nem kell cipelni pl nyaralásra a könyvet és ha az egyik nem tetszik válogathatok a többiből. Ettől függetlenül veszek "igazi" könyvet is, mert van hogy éppen olyan a hangulatom és akkor azt jó kézbe venni. :) A könyvespolcokat időnként átnézem, eladom amit már biztosan nem veszek a kezembe (egynyári pl. vagy nem fogott meg igazán) vagy behozom a kórház könyvtárába. 56 könyvet olvastam idén eddig és tegnap értem el a 20000 oldalig. Idén valahogy jutott rá bőven idő. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tök jó vagy! Ebook olvasót én is szándékozom venni jobban megérné. Milyen van neked?

      Törlés