10/04/2024

Az én "Poké Bowl" tálaim és a kedvenc reggelim

Luna írta, hogy volt egy olyan helyen, ahol poké bowl tálakból lehet választani és, hogy ez milyen szuper kis étel. Erre reflektáltam én, hogy rendszeresen eszem poké tálakat, mert ki lehet maxolni vele a tápanyagok tárházát.

A poké bowl egy hawaii eredetű étel, amely friss, nyers halat (általában tonhalat vagy lazacot) és különböző zöldségeket, rizst, valamint ízesítéseket tartalmaz. A "poke" szó hawaii nyelven apró kockákra vágott halat jelent. Az étel jellemzően egy tálban kerül tálalásra, amiben az összetevők rétegezve vagy szépen elrendezve vannak. A poké bowl azért is szuper, mert tele van jóféle tápanyaggal és igazából nem tart sokáig elkészíteni. Na, de ki tart otthon friss tonhalat nyersen? Nem sokan. A nyers lazacért sem ugrálnak olyan sokan ebben az országban, de ettől még lehet csinálni alternatív tálakat. Ehhez hoztam általam elkészített variációkat. A felhasználási módja és stílusa végtelen, mindenki kreatívkodhat. 

Nekem van már egy bevált módszerem és receptem, ahogy én szeretem. Ázsiai vonalat képvisel. Ez nem szentírás, ahány ház annyi poké bowl. Én ezt az egy fajta metódust kikísérleteztem és szerintem jól működik:

  • Mindig basmati rizst használok. A rizst nem megfőzöm, hanem kifőzöm. Tehát, mint a tésztát, bő vízben kifőzöm és amikor már éppen jó - nálam ez az al dente - akkor leöntöm róla a vizet. Így jó pergős lesz és biztos nem főzöm túl. 
  • Szeretem beízesíteni a rizst. Kiveszek annyit a kifőzött rizsből amennyit gondolok és ehhez hozzányomok egy kis friss fokhagymát. Egy normál gerezd felét szoktam 130 gramm rizshez adni, de aki ennél több rizst szeretne enni vagy fokhagymásabban szereti nyugodtan nyomja bele az egész gerezdet. A rizst még ezen a ponton meg szoktam öntözni egy kis szójaszósszal, teszek hozzá kimchit és általában apróra vágva adok hozzá vagy lila hagymát vagy metélőhagymát vagy póréhagymát.  
  • Ha nincs kedvem éppen a nyers zöldséghez, akkor megpirítom őket olíva olajon. Vékonyra vágva, 2 percig pirítom őket. 
  • A szezámmag mondjuk, hogy nálam már szentírás és én általában szójaszószt is használok.
  • A nyers lazacot vagy tonhalat a következőkkel szoktam helyettesíteni; lágy tojás, tonhalkonzerv, szaftosabb hús (pl. csirkecomb). Ha van otthon nyers hal, azzal tényleg szerintem brutál jó. Persze most olyan képet nem találtam, de az alternatívákra találtam képeket. 
  • A nori lap is nagyon fontos nálam, ez az, amibe a sushit csavarják. Simán csak rákockázok a végén a tetejére egy jó nagy adagot. A nori lap, amely egyfajta szárított tengeri hínár, számos egészségügyi előnnyel rendelkezik, amiért érdemes beépíteni az étrendbe:

  1. Gazdag tápanyagokban: A nori lap rendkívül tápláló. Kiemelkedően magas az A-, C- és E-vitamin tartalma, amelyek antioxidánsokként működnek, segítenek a sejtek védelmében és az immunrendszer támogatásában.
  2. Jódforrás: A tengeri hínár egyik legfőbb tápanyaga a jód, amely létfontosságú a pajzsmirigy megfelelő működéséhez. A pajzsmirigy szabályozza az anyagcserét, a hormontermelést, és az energia szintjét, így a nori fogyasztása segíthet fenntartani a hormonális egyensúlyt.
  3. Magas ásványianyag-tartalom: A noriban sok ásványi anyag található, például vas, kalcium, magnézium és cink. Ezek fontosak a csontok, az izmok, és a szív- és érrendszer egészsége szempontjából.
  4. Alacsony kalóriatartalom: Egy nori lap rendkívül alacsony kalóriatartalmú, de tápanyagokban gazdag, így ideális választás, ha egy könnyű, de tápláló ételt szeretnél fogyasztani.
  5. Fehérje: A nori viszonylag magas fehérjetartalommal is rendelkezik a súlyához képest, így hozzájárulhat a napi fehérjebevitelhez, különösen vegetáriánus vagy vegán étrend esetén.
  6. Omega-3 zsírsavak: Tengeri eredete miatt a nori omega-3 zsírsavakban gazdag, amelyek jótékony hatással vannak a szívre és az agyra. Az omega-3 segít csökkenteni a gyulladásokat és támogatja az agyi funkciókat.
  7. Rosttartalom: A nori tartalmaz némi élelmi rostot, amely segíti az emésztést, szabályozza a vércukorszintet, és hosszabb ideig fenntartja a jóllakottság érzését.
  8. Antioxidánsok: A nori antioxidánsokban gazdag, beleértve a karotinoidokat és más fenolos vegyületeket, amelyek segítenek védeni a szervezetet az oxidatív stressz ellen, és hozzájárulhatnak a krónikus betegségek megelőzéséhez.
Ez az egész "poké bowl" tál még gyorsabban működik, ha van előre kifőzött rizs a hűtőben. Akkor aztán tényleg elég csak 10 perc és kész is van. 


Ez egy friss tojásos verzió, sült zöldségekkel. 

Itt konzerv tonhalat használtam és friss zöldségeket, ittam hozzá egy bögre alaplevet.


Ez egy tényleg elég alternatív tál mert, olívával és sütőtökkel ettem. Valahol ott van alatta a rizs is. Ez egy jó nagy adag, szerintem valami kemény edzés után lehettem és mindent meg akartam enni, amit a hűtőben találtam. 

A poké bowl inspirálta az egyik kedvenc reggelimet is. Ha van kifőzött rizs a hűtőben rendszerit ezt reggelizem glutén helyett. Írtam már, hogy a hűtött rizs az rezisztens keményítőként funkcionál, ezért reggelire jól belövi a vércukrot ez a fajta reggeli glutén helyett. Mi itthon csak úgy hívjuk; tojásos rizs. A rizst ugyanúgy beízesítem, ahogy fentebb leírtam és rátolok tükörtojást vagy lágy tojást. Ha éppen nem rizs van behűtve, hanem quinoa akkor azzal is jó, sőt szerintem sok esetben sokkal jobb, mint rizzsel.  


3 megjegyzés:

  1. Húúú, fantasztikus! 👍

    VálaszTörlés
  2. Nem igazán szeretem a halat - az olyajos tonhal, és a hekk kivételével - azt meg el sem tudnám képzelni, hogy nyersen megegyem-)) Egyébként nagyon guszták ezek a tálak, olyan nyálcsorgatósak❣

    VálaszTörlés